Tuesday, January 19, 2016

Bahasa Sindiran...


Setiap orang mesti pernah berada dalam situasi menyindir atau disindir. Kadang-kadang perbuatan ini akan membuatkan seorang kawan boleh bergaduh dengan kawan,  pasangan kekasih boleh berbalah, bahkan adik beradik , ipar duai juga boleh berbalah dek kerana sindir-menyindir.

Rumusannya, bahasa sindiran merupakan salah satu medium yang baik untuk kita jadikan sebagai alat bagi menegur dan menasihati seseorang. Namun begitu, kita perlulah peka dengan keadaan sekeliling sebelum menggunakannya. Hal ini kerana, sindiran yang diujarkan dalam keadaan tidak sedar akan membolehkan sesuatu hubungan itu terlerai dan menyebabkan keharmonian dalam kehidupan tergugat.Ikatan persaudaraan dan persahabatan pasti terlerai andai sindiran di salah erti..atau dalam bahasa mudah salah penerimaan...

Baik buruk bahasa sindiran termaktub pada nawaitu setiap penyampainya....

6 comments:

  1. seeloknye elakkan je la bhs kasar ni kan..

    ReplyDelete
  2. kena elakkan terutama bila bercakap di depan anak kecil

    ReplyDelete
  3. tp kalau dh kasar sgt, dh jd tak elok dh sindiran tuh...

    ReplyDelete
  4. nak guna bahasa sendiran tu pun agak2 gak...
    biar bahasa lembut tapi 'makan dalam'
    jangan guna bahasa kasar...

    ReplyDelete
  5. Adakala dah sindir2 pun masih tak faham bahasa.. huhuhu..

    ReplyDelete
  6. bahasa jiwa bangsa kann :) kadang2 kalau dah geram sangat tu, memang rasa nak terkeluar perkataan tak baik ni T_T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah