Tuesday, January 19, 2016

Cara Mengelakkan Anak-Anak Anti Sosial Di Rumah

Zaman sekarang anak-anak kita terdedah dengan teknologi dan sosial media...pergi mana - mana. Tangan memang tak tinggal dengan hp, iPad dan macam-macam gadjet kan..kat meja makan pun tangan x lekang dengan gadjet..terus di gelar anti sosial..itu yang tak best kan..kadang- kadang ibu bapa pun sama..pernah nampak kat sebuah restaurant, lepas order makan satu family ni sibuk dengan gadjet masing- masing..dari ayah sampai la ke anak yang paling kecik..takde berbual..takde apa pun...bosannya hidup macam tu kan....

Salah satu cara nak mengelakkan anan- anak antisosial dan sibuk dengan gadjet..jom kita perkenalkan dengan mereka permainan menguji minda macam ni...alihkan perhatian mereka dengan games yang macam ni...gadjet letak tepi atau kalau boleh buat rampasan kuasa seketika...


mainan Saidina


Sudoku


Carrom


Chess

Agak- agak..diorang tertarik tak nak main?

Belum cuba belum tau kan..kena la mulakan dulu ye tak?so far anak aku memang takde handphone. Sesekali dia akan guna handphone Uwan atau atuk...gadjet- gadjet lain pun takde..ada computer je kat rumah itupun untuk tujuan belajar.

Saidina ada dan hanya boleh main hujung minggu je...sebab pada aku tak belajar dia nanti kalau leka dengan handphone..nak plak kalau ada FB ke, whatsaap ke we chat ke kan...dah la tahun ni dia nak exam UPSR...risau aku...tahun ni memang padat jadual Dania...cuti sekolah sibuk dengan kelas tuition...memang tak ke mana...harap- harap Dania boleh buat yang terbaik.....amin..

9 comments:

  1. aku suka sudoku...saidina pun best...hehe...

    ReplyDelete
  2. Salam SA, Amin inshaAllah. Betul kena ada sesuatu untuk menarik mereka bersosial contoh game2 di atas kan..

    ReplyDelete
  3. baru minggu lepas saya beli sahibba..mahal giler tapi sebab tak nak anak ralit dengan gajet beli jugak la..

    ReplyDelete
  4. mmg byk skank cara org share utk anak2 buang tablet/fon sbg mainan kan?
    bgus2..bg diorg main benda yg real n bergaul sikit kan ? :)

    ReplyDelete
  5. Tengah mencari utk main sama2 dengan anak2. .bagus utk merapatkan hubungan & IQ anak juga

    ReplyDelete
  6. Kalau anak kita berjiran.. dah tentu boleh jadi geng study.. ;)

    ReplyDelete
  7. Dania dah nak ambil UPSR ya tahun ni. Kejap aje masa berlalu.

    Betul tu SA. Adakalanya satu family sibuk dengan gajet. Anak-anak saya memang pencinta gajet tapi cukup-cukup sudahlah. Tahun ni saya sembunyikan gajet, keluar dari bilik rahsia hari Jumaat petang sampai Ahad petang aje. Kalau keluar rumah, memang tak boleh bawa!

    ReplyDelete
  8. Zaman dulu...nak main je mesti depan umah..mak ayah tengok je dari dalam umah..sekarang ni..masing2 sibuk duduk dalam umah..tapi tak buka TV..masing2 layan hanset masing2..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah