Wednesday, July 21, 2010

KISAH PUASA...

ini budak kecik ha....ayooo...manyak helah oooo....
Kisah yang Lisa nak kongsikan bersama pasal si kecik ni..ikuti perbualan dia ngan mama dan atuknya..kejadian kalau tak salah hari ahad lepas..
Mama : Dania..tak lama lagi kita semua orang islam kena puasa tau..
Dania : Puasa tu apa mama?
Mama : puasa tu kita tak boleh makan atau minum dari pagi sampai petang, dah petang baru buka puasa..
Dania : x nak la Dania..
Mama : kenapa?
Dania : nanti kalau tak makan dan tak minum Dania mati, kalau dania mati mama dah takde anak lagi...lepas tu padan muka mama sebab dah takde anak...
Mama : terdiam...(nak marah x leh dah..)
Situasi ke 2
Dania : Atuk...mama dania dah tak sayang dania dah...
Atuk : Kenapa cakap macam tu...
Dania : mama suruh dania puasa x makan dan x minum sampai petang
Atuk : Memang la..dalam bulan Ramadhan setiap tahun semua orang puasa
Dania : Atuk pun x sayang dania kan?
Atuk : Atuk sayang...pasal tu la atuk dan mama suruh dania puasa
Dania : atuk dgn mama memang tak sayang dania...kalau dania puasa x makan dan x minum..maknanya dania akan mati..nanti padan muka atuk dgn mama Dania dah mati..
Atuk : terdiam sambil mengeluh...
Ha...camana kawan2 semua....boleh tak bayangkan situasi ni dan apa perasaan atuk dan mama Dania...bukan salah ibu mengandung yer....dan x tahu adakah salah atuk yang memanjakan cucu....hehehehehe...leh jawab tak?

5 comments:

  1. lisa...budak pandai cakap mmg mcm tu..nanti dia tgk kawan2 puasa dia pun ikut juga tu..
    cuma satu jer bab puasa ni..jgn dia nampak kita makan masa kita cuti tu dahler..mau riuh satu sekolah dia cerita nti.

    ReplyDelete
  2. bijak sungguh si dania tu yer....

    ReplyDelete
  3. hihihi... kene explain more to her! bukan tak sayang... tapi itu memang dah hukum Allah... sebab Allah sayang kite... jadi kite pun kene sayangkan Allah dengan berpuasa... bagi tahu dia... kite semua dah berpuluh tahun berpuasa.... tapi kite semua tak mati2 pun lagi... malah lebih sihat walafiat dengan berpuasa.... hehehe..

    budak2 camgini.. memang dlm process pembelajaran.. so kene explain secara lebih detail pada dia supaya dia paham... :D

    ReplyDelete
  4. Ieda
    - mmg pening melayan dia kak..loyar buruk berbakul

    ceroi
    - tau takper..jgn malas posa yer..

    shu
    -bijak sampai mama dan atuk dia sakit kepala

    neena
    - itu mama dia nyer tugas..hahaha..Lisa dah terangkan dah kat dia..masam jer muka dia...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah