Thursday, January 5, 2017

Sindrom Rapunzel Tabiat Pelik Makan dan Telan Rambut


Alahaiii....nasib baik bukan kat Malaysia...dh kenapa plak tabiat suka cabut dan telan rambut, tengah baca paper Harian Metro ternampak berita ni di ruangan Global.

Di Punjab India seorang remaja perempuan berumur 15 tahun terpaksa menjalani pembedahan untuk membuang gumpalan rambut seberat 1 kilogram di dalam perutnya. Remaja Punjap itu kerap mencabut dan menelan rambutanya sendiri tahun lalu namu tabiatnya itu membawa padah apabila dia mula muntah dan langsung tidak boleh makan atau minum.
Remaja itu juga disahkan menghidapi Sindrom Rapunzel menyebabkan ibu bapanya menghantar ke hospital.
Doktor melakukan imbasan terkejut melihat gumpalan besar rambut di dalam perutnya dan memutuskan pembedahan segera perlu dibuat.
Sindrom Rapunzel jarang berlaku dengan kurang 120 kes dilaporkan dan lazimnya dialami oleh wanita muda.

Macam -macam hal kan..Sindrom Rapunzel pun ada..ingat cuma citer kartun Disney je....

11 comments:

  1. Macam macam hal kan.. kelakar pun ada... Hihi...

    ReplyDelete
  2. Agaknya dorg bagi nama syndrom Rapunzel sebelum atau selepas cerita Rapunzel disiarkan eh?

    Macam2 tabiat manusia ni..

    http://www.reenri.com

    ReplyDelete
  3. Rambut dimakannya...macam takde benda lain nak ditelannya...haisshhh...pelik bin ajaib...hehe

    ReplyDelete
  4. Adoii laa macam2 hal..yg lya pernah dgr dan tgk makan bulu kucing pon ada kak..kalau tak telan bulunkucing sehari tak sah..

    ReplyDelete
  5. Banyak sebenarnya kes makan rambut ni kalau dekat area India sana. Tak tahu apa yang sedap sangat. Hmm..

    ReplyDelete
  6. telan rambut? adehhh...macam dah takde benda lain nak makannya..

    ReplyDelete
  7. kita rambut masuk sehelai dalm mulut dah rasa geli-geli.

    ReplyDelete
  8. mak dia malas masak ler ni.
    kelaparan tahap maksima :)
    aduhai... memacam kisah pelik!

    ReplyDelete
  9. Macam macam.. Yang kita ni tengok rambut banyak banyak pun dah tak lalu nak makan. Geli.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah