Wednesday, January 25, 2017

Kebaikkan Jus Daun Betik Dalam Masyarakat Kita

Pernah minum Jus Daun Betik???bunyi macam pelik kan...boleh kita bayangkan daun betik yang selalu dijadikan ulam, rasanya yang pahit dijadikan jus....

Aku tak pernah langsung dan tak tau apa rasanya apatah lagi khasiatnya....tp sebabkan baca paper Berita Harian keluarab Sabtu 12 Julai 2014, aku rasa nak kongsi bersama ngan semua readers serta follower blog ni untuk kebaikkan bersama

Sebab apa? Sebab Jus daun betik ini mampu untuk memerangi denggi, rupanya banyak khasiat daun betik ni...Denggi u olls...sekarang kan memang musim denggi kat mana2 aje...selain itu jus ini juga dipercayai mampu meningkatkan fungsi sumsum....

Jom aku share kaedah penyediaan Jus Daun Betik..


Sumber - google

Jus Daun Betik
  1. Sediakan tempat untuk menyediakan jus daun betik yang bersih
  2. Ambil dua helai daun betik yang matang dan buang tangkainya,basuh dnegan air bersih yang mengalir
  3. Rendamkan daun dalam bekas berisi air selama 15 minit ( digalakkan mengguna pencuci sayur)
  4. Bilas daun betik dengan air bersih sekali lagi
  5. Tos atau keringkan daun untuk menyingkirkan air bilasan.
  6. Potong daun hingga menjadi kepingan yang kecil
  7. Kisar daun dalam mesin pengisarjus tanpa menambahair dan boleh terus diminum atau tumbuk kepingan daun tanpa air hingga halus, tapis dan asingkan jusnya.
  8. Dua helai daun betik menghasilkan 30ml atau dua sudu besar jus.
  9. Minum dua sudu makan sekali sehari.

Selain boleh memerangi denggi, juas daun betik ini juga elok untuk pesakit darah tinggi....

Selamat mencuba....

8 comments:

  1. Oh baru tau daun betik boleh buat jus. Tq kak SA Share.

    ReplyDelete
  2. Kalau pucuk betik buat ulam kakak dah selalu makan SA
    Tapi jus dia tak pernah lagi. Dan memang betul tau jus ini penawar denggi.

    ReplyDelete
  3. series ju xtau daun tu bole buat jus & sbg kaedah mgekang pyakit

    ReplyDelete
  4. pucuk betik selalu saya buat ulam, memang terasa kelatnya :D

    ReplyDelete
  5. good info. terima kasih sebab share

    ReplyDelete
  6. Ibu saya pun amalkan jus daun betik ni. Banyak khasiatnya...

    ReplyDelete
  7. orang-orang tua kita dah lama tahu penawar untuk denggi.. sayang kita tak pernah nak kaji..

    ReplyDelete
  8. sha guna buah betik tempek kat muka hehehehe

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah