Saturday, February 13, 2016

Wanita Berpantang Dilarang Makan Laksa...Betul Ke?

Laksa Penang Idaman Hati

Bukan senang nak makan laksa yang betul2 sedap yang memenuhi citarasa..pekat, banyak isi ikannya, cukup asam garamnya...cukup pedas..kali ni dapat makan kat rumah adik aku...itupun beli kat pasar malam area rumah dia je..masa sampai2 tu adik aku dah hidangkan makan malam dah...lepas dari tu diorang semua pi pasar malam...so..aku kirim la Laksa..saje nak merasa kalau- kalau sedap...adik aku beli 2 bungkus..sebungkus Dania makan...aku makan sikit je...itupun makan yang Dania punya je...sedap...memang sedap..adik aku cakap dulu dia selalu beli kat sorang kakak ni...ada gak cuba yang lain tapi tak sesedap gerai akak ni jual...ye la..Penang kan food heaven...memang ban yak makanan sedap...rugi diet kalau sampai ke Penang....


Wanita  BerpantangTak Boleh Makan Laksa

Aku tak tau plak orang lepas keguguran or lepas pantang bersalin tak boleh makan laksa selama setahun...tak tau plak kenapa...menurut mak mertua adik aku..sebab laksa ni dimasak 2 kali...sebab tu memang orang utara x bagi kalau anak2 perempuan diorang lepas pantang makan laksa...maybe gatal kot...erm..kalau dah pantang ikut je la kan...memang kawan kat opis pun ada gak yang tak makan laksa..pantang lagi katanya...aku pun tak tau la sejauh mana tak boleh makan laksa tu..cuba fikir yang elok- elok...maybe sebab guna jenis ikan yang gatal ke...atau mee laksa tu angin ke..

So dah adik aku baru lepas pantang keguguran..tak dapat la dia makan..tapi belah NS takde pun pantang macam tu...pantang tu tetap la pantang...pantang biasa orang bersalin..yang pantang biasa2 tu aku tau la...pantang makan laksa baru first time dengar...

Mana yang elok..ikut la..mana yang tak perlu di ikut...abaikan aje..orang tua2 tak bagi makan tu adalah sebab tu kan...nak elok..ikut..tak nak elok terpulang lah kan...

9 comments:

  1. Ikut gik lah..hihi...tapi cik akak pun baru pernah dengar pantang begini..

    ReplyDelete
  2. Pantang sebab laksa kena rendam&rebus lama, cara pembuatan laksa kena tekan/teran, ikan&bunga kantan gatal... Org tua ckp kita dgrkn aje,huhuu febret kita ni....;-(

    ReplyDelete
  3. Bukan gatal tp sejuk. Hehehe. Takut bentan or demam urat lps mkn tu.. mmg kena pantang. Sy lps bsalin pantang laksa setahun. Pantang bihun n mee 8 bulan. Uhuhu

    ReplyDelete
  4. dkna 2 tahun berpantan makan laksa, lepas bersalin setahun sambung pulak dengan keguguran tu setahun ahhahaaa.. mak cakap sebab laksa ni diperam, kembang.. tak bagi makan takut rahim kembang.. katanya.. nanti sakit urat.

    ReplyDelete
  5. Pantang dak Adik kalau tak silap.. lepas 6 bulan cuba makan laksa.. kebetulan kot, perut meragam sangat2, lepas tu lama ai tak makan laksa, kalau teringin pun dapat rasa sikitpun dah syukur.

    ReplyDelete
  6. Oh baru saya tahu laksa ni x boleh makan utk org lps bersalin.. Good info SA.. Thanks for sharing knowledge..

    ReplyDelete
  7. haah dik akak pon pantang gak makan laksa kalau beranak tu...lama terpakse tahan tekak T___T tapi bab kenapa dan mengapa memang akak kurang pasti...dah mak suh pantang tu akak pantang jelah...

    ReplyDelete
  8. Nak ikt kan org kata gitu. Tak mak ni jenis xhalang sangat. Ikt la mak kata. Hehe diri sendiri pulak...lupa pantang makan ni ke idak :(

    ReplyDelete
  9. Salam, owh yeke..haha tp takpe, sbb tak berapa sgt laksa ni, cuma kalau teringin tu baru makan..hehe sedap klw dpt yg pekai banyak ikan..nyum2~

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah