Wednesday, February 24, 2016

Ku Lihat Hijau....

Hi korang...

Hijau je entry ni kan...hehehe..kisah last week balik kampung kejap hantar dokumen penting kat Mak Lang..well lepak kampung memang best...tenang je perasaan...apatah lagi tengok kehijauan dan kesuburan tanaman yang Pak Lang usahakan...Projek petani moden aku kat rumah menjadi tapi tu la..benih dah tumbuh tapi tak plak besar2..tak tau la kenapa..dah 3 minggu lebih dah..mungkin kena ubah ke tapak lain kot...takpe la pandai la abah uruskan nanti..


pokok cili tengah lebat berbuah...nampak kan?


Pucuk pegaga yang tengah merimbun


Kacang botol


Buah roselle...


Seronok plak tengok semua tanaman ni...Mak Lang suruh amik sikit..malas la plak..mak je amik pucuk pegaga..tak tau la nak buat ulam ke atau campur dalam masakan tu...aku tak nak amik sebab dalam otak ni duk fikir nak pindah rumah nanti...dah malas nak tambah stok makanan..dengan sibuk kerja lagi...dengan barang- barang tak pack lagi...nanti2 la fikir pasal nak top up barang makanan...nak settlekan satu persatu dulu....

Pucuk pegaga selalunya korang buat apa?ulam? urap?cer citer sikit....

23 comments:

  1. akak suka sngt dgn hijau gini SA sehari tk melawat kebun di luar rumah tu mcm ada yg kurang jeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dh pencen nanti SA nak buat kebun jugak la..at least permintaan sayur2 kg mcm ni banyak kan..

      Delete
  2. Replies
    1. Kannn...SA Suka yg kecik2 tu..sedap..rangup je buat ulam

      Delete
  3. pucuk pegaga cicah sambal belacan sedap..
    buah rosele sedap tu buat air..

    Blogwalking sini...

    Jom baca lobak merah bagus untuk kesihatan

    https://www.ahmadhasif.my/2016/02/kebaikkan-lobak-merah-carrots.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..mmg sedap..insyaallah nanti SA singgah ye

      Delete
  4. Selain dari buat ulam, ai pernah buat kerabu pucuk pegaga, pehtu makan dengan sup kambing.. dapnya.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik..ayat sup kambing tu mcm sesuatu je

      Delete
  5. wah..seronoknya semua tanaman menjadi..sejuk mata memandang

    ReplyDelete
  6. aku mmg seronok dok kebun cam ni ..dulu waktu tok aku kuat lagi ..die suka menanam... tanam kacang panjang... sawi...kacang botol.. terung.. tomato... bayam... cili... tembikai ... mmg syok msk kebun tok aku ...
    pastu pi ceduk air kat kolam ...jirus pokok ... guna tin susu yang di tebuk lubang dengan paku...nostalgia betui ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh sama la..nostalgia sgt2...dulu abah SA pernah buat kebun jugak..

      Delete
  7. ya rabbi...aku paling teruja tengok cili padi ngan kacang botol tu...bestnya nok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best...sib baik umah makcik sendiri..x malu nk amik..hehehe

      Delete
  8. Bestnye SA..kalau lah boleh tanam banyak2 camtu kat rumah

    ReplyDelete
  9. Buat ulam je.. Cicah ngn sambal belacan atau sambal tempoyak..

    ReplyDelete
  10. suburnya..kami tanam cili tak tumbuh2..

    ReplyDelete
  11. dulu masa kecik2 suka menanam..bila dah besar, tanam kat kedai je laa..hihi

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah