Sunday, August 14, 2016

Kalau Boleh Di Ulang Kembali Nostalgia Dulu....

Sapa lahir zaman 70an- 90an...

Tentu korang familiar dan takkan lupa dengan nostalgia permainan kita masa kecik- kecik dulu...tanpa gadjet seperti zaman sekarang..kita seronok mengharungi keindahan alam kanak- kanak dengan permainan yang dicipta sendiri atau diwarisi dari ibu bapa kita. tapi sayang...semua tu bagai pupus di telan arus kemodenan kan?

Korang masih ingat?
Main Pondok - pondok 


ini aku lupa apa nama mainan pakai ranting daun ubi kayu ni..



Main galah panjang


main senapang buluh


main guli


Main upih pinang


ini aku x ingat namanya...haih..dh tua la...


main tub tayar..


main perang- perang


main getah...ini suka...


main layang - layang


main nenek- nenek si bongkok tiga kot...

How i wish..i could go back to the past time...

Rindu nak mandi sungai macam kecik2 dulu, main nyorok- nyorok, main police and thief...kalau sebut zaman sekarang anak- anak kita taka kan kenal de...kecuali kita kenalkan pada mereka...bila cerita kat anak aku...semua dia kata x logik...zaman aku dulu ke bendang, berlari di titian batas sawah..mandi air terusan...seronoknya...terjerit2 bila lintaah ke pacat ke memanjat kaki...berharganya sebuah kenangan..tak mungkin dapat di ulang kembali....rindunya....

Korang macam mana...ada yang sama dengan aku?

24 comments:

  1. Semua itu sudah pernah saya lakukan waktu kecil tapi semua namanya beda mba :)

    ReplyDelete
  2. Kenangan paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaling indah!..rindu nak main ting ting...galah panjang,,rindu semua..

    ReplyDelete
  3. Sampai ke bendang ke titian sawah takdelah untuk siqah. Sebab kampung pun kat kawasan estet je dulu. Hehe.

    Kita rindu main galah panjang dan main getah. Bestnyaaaa! Dah lama sangat tak main! Rindu ...

    ReplyDelete
  4. Kita takde bendang..sebab kita duduk Felda. Tapi main buaya2 panjat atas pokok...best kan zaman kanak2 dulu2

    ReplyDelete
  5. rindu plk zaman dulu2 kan... seronok + sehat

    ReplyDelete
  6. ada lagi, patuk ayam, tangkap belalang....lepas tu asyik la kena buli dengan orang dewasa :)

    ReplyDelete
  7. Dulu rakan sebaya ramai budak lelaki dok main senapang buluh atau kami panggil letup letup. Pi kutip buah cenderai untuk jadi peluru. Sekali kena tembak tengah belakang...fuhhh..sakit ooo

    ReplyDelete
  8. dana pun rasa mainan2 tuh kak...
    walaupun bdk2 zmn skrg ada mainan canggih tp ttp tak dpt kalahkan keseronokan permainan2 kite dulu kan...
    aktiviti sihat semua tuh

    ReplyDelete
  9. Semua permainan kat atas memang penah buat, zaman tu seronok jadi bebudak. Berlumba gi tangkap belalang kat padang pon penah jugak.

    ReplyDelete
  10. ada few games yang kami ajar pd anak-anak. Cth main pondok-pondok (peberet Dhia n Dzal), Main kejar-kejar, main smebunyi-sembunyi

    ReplyDelete
  11. hehhehe teringat masa kecik dulu..

    ReplyDelete
  12. permainan penuh nostalgia waktu kecik2 dulu. Banyak yg saya dah merasa ... beruntung dan bertuah. Anak-anak saya, saya bagi main batu seremban, teng teng dan lompat getah.

    ReplyDelete
  13. Rinduuuuuuuuu nyerrrrr zaman dulu-dulu!

    ReplyDelete
  14. lompat getah tu dulu memang selalu main. tapi kalah awal sebab berat x leh lompat tinggi hahaha

    ReplyDelete
  15. Bole di katakan sume kat atas akak penah main dulu...akak pon suka lompat getah tu...ringan je badan masa tu kan melenting2 je lompat...hahaha...kenangan manis dolu2

    ReplyDelete
  16. main-main pondok tu best..rinduuu nya zaman dulu2.

    ReplyDelete
  17. How i wish i could go back to that time again..
    Zaman yang semakin berlalu..
    sekarang ini dah jarang nampak bebudak main mainan gini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. depan umah aida masih lg nampak diorang main, sha & SA.
      main bola.
      sembunyi2.
      mak-mak.
      kawin-kawin...
      galah panjang.
      syukur alhamdulillah...

      Delete
  18. Hehehhe byk daa org lupa sekarang ni..anak2 sekarang lbh kenal gadget huhuhh

    ReplyDelete
  19. aida galakkan anak2 main kat luar.
    bermesra dgn nature.
    but limited to weekends jer la.
    weekdays skola agama...

    ReplyDelete
  20. dulu time kanak2 nilah mainan ari2

    ReplyDelete
  21. skrg ni ada tu ada..kat kampung2 lah kut

    ReplyDelete
  22. Kite tahun 80an.. Mmg inilah permainan yang main hari2 zaman kecik2 dulu.. Seronoknya alam kanak-kanak kita dulu kan? Zaman sekarang mana ada dah mainan gini2.. Kalau sebut kat anak2 moden skang pon depa tak tau.. Huhu~

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah