Friday, August 19, 2016

Suriaamanda Pernah Menoreh Getah?

NOSTALGIA MENOREH GETAH SEMASA KECIL

Arwah atuk aku dulu ada kebun getah...takde la luas sangat tapi orang kampung kan..itu la sumber pendapatan..Motong atau potong istilah orang dulu- dulu untuk aktiviti menoreh getah..jangan terpengaruh dengan tajuk entry ni...aku tak pernah pun menoreh getah..gila pepagi subuh nak bangun berperang dengan nyamuk bagai nak pi menoreh...aku hanya mengimbau kenangan dengan arwah atuk dulu...setiap kali pulang dari menoreh dia akan terus ke tempat proses getah keping kat area rumah dulu..seronok tengok...cuma aku tak berapa ingat plak pemprosesan getah keping ni....yang aku tau susu getah tu di bancuh dengan cuka ke apa ntah untuk bekukan....

Jom tengok gambar yang pak uda aku hantar melalui whatsaap...mesin getah manual ni pun ntah mana hilangnya...kesan pun dah takde sebab dah lama tinggalkan.Dicuri orang agaknya...


Ni rupa bentuk mesin manual


aktiviti menoreh getah..tu yang putih tu getah sekerap


haa..ini getah keping...

Kalau la boleh balik kembali ke zaman dulu kan best...zaman kanak- kanak aku bergelumang dengan lumpur, dengan segala mak nenek benda2 kotor yang kita x perlu risau..tak macam zaman sekarang...dulu udara kampung segar dan nyaman je...seronok mandi hujan...seronok semuanya...sambil type ni...rindu kat arwah atuk...Al- fatihah buat Mustafa Bin Giding...terbayang2 masa meniti batas sawah....berkejaran sana sini...mandi air terusan...seronok sangat...zaman sekarang mana nak dapat semua tu...kan?zaman sekarang nak buat benda tu semua...memang dah takde la kan...nak mandi hujan zaman sekarang? air hujan pun tercemar...kejap je demam kang..

16 comments:

  1. seronok kenangan di kampung awak.oh itu rupa getah ye.(>.<)Hi sertai segmen ucing mencari binatang :cool:

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la dik oi...akak membesar di kampung...

      Delete
  2. Dulu kat sekolah asrama asal takde air kena lalu kebun getah untuk ke sungai. Suka tengok getah dalam cawan tu. Kalau cawan tu jatuh memang ada la yang bawak balik. Buah getah buat main congkak..syok. ambil buah getah sapu laju2 kat permukaan pastu letak kat kawan. Melompat la dia panas..hahaha..ok memori sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah la..bab buah getah jadi buah congkak tu akak main dulu...congkak plak jenis korek tanah bawah rumah kan?gosok buah getah bagi panas pun akak pernah main.....

      Delete
  3. Saya dibesarkan dengan hasil jualan getah oleh arwah Wan dan Atok saya dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu memori terindah yang tak mungkin luput dari ingatan kan...

      Delete
  4. teringat pula dulu2 balik sekolah g potong getah buat getah sekerap..lepas tu turun pegi sawah..kalau hari cuti jam 3 pagi dah bangun g menoreh jam 8 pagi pungut susu getah buat getah keping..nostalgia betul..

    ReplyDelete
  5. lagend tu kak..sy pernah rasainya dulu..:)

    ReplyDelete
  6. hahaha.. kawasan yang banyak pacat..

    ReplyDelete
  7. seronok kan SA zaman tu.. teringat lagi semua memori masa kecil.. baru nih ada singgah 1 restoran, hiasan dia pelbagai barang antik termasuk mesin getah tu pun ada..

    ReplyDelete
  8. suka kutip biji getah buat main congkak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka kutip gak either main congkat or pijak2 kasi letop2 haha

      Delete
  9. wow hebatt...
    iols lak penah tanam padi..main ngan lecak2 sawah tu
    dululah time kecik2..skrg semua tu dah xde huhuh
    kenangan paling berharga kut

    ReplyDelete
  10. Mesin manual tu kalau org curi, dijualnya boleh tahan gak tu regenya.. Berat kot.. Huhu.. Tapi mmg mengimbau kenangan sungguhla tgk getak skrap sume tu..

    ReplyDelete
  11. tak sangka akak pandai menoreh..hebat la akak..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah