Monday, August 1, 2016

Perkongsian Sekiranya Berlaku Kecemasan

4 PENGETAHUAN AM yg wajar dikongsi:


1. Tersedak makanan,
2. Salah bantal,
3. Kram kaki,
4. Kaki semut2 @ kebas

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna utk kita &  menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:

1. Jika tersedak makanan


Hanya perlu “mengangkat tangan”.
Di Atlantic City, New Jersey, AS, seorang anak berusia 5 tahun bernama A'Zir Spence dgn bijaknya tlh menyelamatkan nyawa neneknya, dgn hanya perlu “mengangkat tangan”.

Satu hari, Shirldine Stewart berusia 56 tahun sedang menonton TV di rumahnya sambil makan jelly. Cucunya Spence turun ke bawah untuk menanyakan sesuatu kepadanya.Ketika nenek memalingkan muka untuk memandang cucunya, sepotong jelly tersangkut di kerongkongnya. Sinenek berusaha utk melepaskan jelly yg tersekat dengan menekan bhgn perutnya, tp gagal. Spence lalu bertanya: “Nek! nenek tersedak ke?”, namun  nenek tidak mampu menjawab. “Saya rasa nenek tersedak. Nek! Cepat naikkan tangan nenek!” Nenek Stewart lalu mengangkat tangan di atas kepalanya dan ternyata jelly itu keluar dari kerongkongannya. Spence bgtau  kaedah ini dipelajarinya di sekolah.
Jadi cara menangani jika tersedak makanan --- hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Salah bantal

Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

3. Kram kaki

Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

4. Kaki semut2 @ kebas

Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga



9 comments:

  1. thanks kak sudi share tips ni..tp kadang2 time kena tu sllu lupa nk buat apa kan kak..saya paling tak suka kena kram tu kak..sakit terdengkut2 pastu

    ReplyDelete
  2. wahhh..baru tahu ni..tq kak untuk tips2 ni..

    ReplyDelete
  3. kalau duduk bersila lama-lama memang kaki rasa semut-semut....dah tahu nak buat apa sekarang ni...thanks SA utk tips berguna ni

    ReplyDelete
  4. tq for sharing, SA.
    bab kaki sesemut tu, aduhai.
    kekadang nak pegang pun akan jadik mcm geli geleman :( hu hu...

    ReplyDelete
  5. hari tu ada kebas2 kaki..dah lupa mcm mn nak hilagkan hahah adoii ni kena beringatlah sllu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah