Friday, December 14, 2012

Jangan Pandang Hina Kami Lagi...


Sangat setuju....golongan ibu tunggal seperti kami harus lasak demi anak...yang ada anak satu ok la..xde la beban sgt...cer tgok yg ada anak ramai...nak2 plak bekas suami x bg nafkah anak..turun naik mahkamah bertahun tahun...tp masalah tetap tak selesai...pendekatan paling senang..buat 2-3 kerja...penat kita x tau...mcm aku nasib baik ada kerjaya...kalau surirumah sepenuh masa confirm hilabg punca...stress boleh jadi gila...mula la anak2 x bleh jaga..anak ntah kemana...x payah tgok lebih jauh...makcik aku..ibu tunggal..anak2 x menjadi..x nak kerja...harapkan dia je membanting tulang..dari badan berisi now dh kurus melidi...anak dh besar panjang...tp x tau nk berdikari...kalau kerja pun setakat utk belanja sendiri...gaji x tinggi..mcm mn nk kerja elok kalau elok belajar dia berhenti...last2 xde sijil...see...org pandang hina ibu tunggal mcm kami...gedik la...miang...sedangkan org x tau apa yg kami alami...cuma aku jer belum buat 2 keja lg...setakat meniaga kecik2 tu ada la..tambah2 rezeki kan..untung korang yang ada laki...jagalah rumahtangga sendiri...hormati suami...jgn jadi seperti kami..bukan dipinta jadi begini...dugaan allah beri buat kami di dunia ini..doakan kami tabah...Ibu Tunggal Dekad Ini...

special entry khas untuk ibu tunggal oleh Suriaamanda.

30 comments:

  1. sabar yer kak..ada hiknmah tu.
    mungkin nanti akan dapt yang lebih baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7thn akak menjanda dik...mcm2 org ckp akak...x pe..akak sabar...

      Delete
  2. setuju sgt dgn tulisan tu along....buang leee tanggapan yg mengatakan ibu tunggal ni miang la ape laaaaa.....dieorg ni tabah sbb gigih nak besarkan anak2 dgn kudrat sendiri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la...org pandang sebelah pihak je...pihak lelaki xde lak dpt tempias kan?

      Delete
  3. sabar ye kak.. hye org org yg bfkiran sempit je suke pk yg negatif..mcm dorg bgus sgt.. kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah akak tabah..instaallah ..thanks dear..

      Delete
  4. betol akak.. mcm nilah mak saya dulu hmm.. sedih tekenangkan bapak yg mcm tut!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cheida jgn membenci ur dad dik...esok lusa dua wali cheida...hormat ttp hormat ok...whatever mslh dia ngan mak..allah dh tentukan...akak hrp mak tabah...insyaallah...

      Delete
  5. Replies
    1. mereka tak rasa mereka bleh kata aper saje.





      kan?

      Delete
    2. itu yg sering SA semat dlm hati...pujuk perasaan..ye..mereka x rasa...boleh ckp apa je...

      Delete
  6. Salam, kak.. kte datang follow sini, kte dtg dari blog en.careno http://marqiscareno.blogspot.com/2012/12/segmen-tolong-kutuk-kow2-blog-suria.html

    Salam kenal ye kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal..nanti akak singgah blog awak eh...

      Delete
  7. baik janda, balu or yg punya suami pun sbnrnya tujuannya adalah sama.
    tapi begitulah org kan, pantang salah skit, semua dilibatkan nya...
    semoga along sntiasa tabah

    ReplyDelete
  8. Sabar. Mentaliti masyarakat Melayu kita mmg tak akan berubah..
    Pedulikan kata nista orang.
    Saya harap dlm kes awak, anak mendapat pembelaan/hak nya dari bekas suami..
    Saya doakan awak berjaya besarkan anak ...dan mana tahu, Insya Allah,awak akan berkahwin lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks doc...hak penjagaan anak sepenuhnya dh dpt dh...lama dah...setuju mcm doc ckp..mentaliti org kita mmg x pnh berubah...

      Delete
  9. tak tau la SA, tipikal mindset org Melayu, asal ibu tunggal jek gedik ke apa ke..
    tak fhm betul..

    yg mengata tu perempuan lak tu..
    mcm la perkahwinan tu akan kekal selamanya,
    lama2 berpisah jugak..
    MATI atau Cerai Hidup..

    ReplyDelete
  10. sabar ye nok...mmg bukan senang nak bawa gelaran tu...

    hanya yg cekal boleh terus berjaya...

    biarla org nak ckp apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedang bersabar dan masih bersabar..yg hina aku pun org2 terdekat ngan aku jerk...

      Delete
  11. Pedulikan apa org nak cakap. Yg penting kita tau apa yg kita buat.

    ReplyDelete
  12. Hi Amanda,
    Saya pembaca baru blog awak. Seronok, but I am totally touched on this entry, be strong girl.

    Salam kenal ya :)

    ReplyDelete
  13. Tapi.. 2015 ada sesuatu yang menggembirakan bersama gula2hati kan.. ;)
    Moga urusan dipermudahkanNYA..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah