Tuesday, December 30, 2014

Walau Hitam Isinya Manis.....

Ada antara korang yang suka makan ikan sungai x? Aku memang dari kecik diajar untuk
Makan ikan sungai so aku xde la alah or geli ngan ikan sungai..maklum la masa zaman aku kecik2 dulu kami ni susah...abah kerja gaji kecik...mak plak x keja...petang bersawah...haaa aku merasa zaman family bersawah dan motong getah tau...sekarang ni nk kata senang sgt x de la...cuma boleh la dikatakan selesa....

So...ni la aktiviti abah dan adik ipar aku...sejak dah pencen ni abah rajin ke sungai pi memancing atau menjala...nak plak sekarang ni musim hujan...ikan pun byk...especially ikan tilapia hitam dan ikan haruan...



Separuh dari hasil tangkapan....Nampak x ikan haruan tu...ada 2 ekor


Ada beberapa ekor yg besar dan gemuk2


Abaikan perut yg ternampak tu....cubaan nk buktikan Ikan ni besar


Masak lemak cili api pun sodap ni...


Tapi kami bakar je malam tu....


3 ekor bakar then cicah air asam...manis giler isi ikan ni....


Ini aku kongsikan kat instagram...


Besar kan


So merasa la aku makan ikan tilapia hitam fresh...dari ari tu aku nak makan ikan tilapia..rata2 aku jumpa ikan tilapia merah...dh rezki aku balik kan setelah 2 minggu x balik Seremban...yg bestnya abah bekalkan kat aku untuk bawak balik tp aku tertinggal...x bawak..x pe la...lgpun aku x masak sgt...still on diet....tp mkn ikan x mkn nasi pun ok kan?

Sapa x mkn ikan sungai????

Sapa yg mkn bleh gang ngan aku....





12 comments:

  1. Sue kurang gemar mkn ikan sungai. Tp kalo ikan talapia sedap bakar dgn daun pisang cicah air asam..

    ReplyDelete
  2. fiza makan je ikan sungai..orang kampung kan..tapi tak semua ikan makan..ikan puyu, ikan haruan, ikan keli, sembilang, belut dan sewaktu spesis dengannya tak makan..ikan sungai ikan lais tu makan la..hihi

    ReplyDelete
  3. ikan sungai ni rasanya sedap..manis..cuma nak membasuh tu kena basuh betul² so takde hanyir ke apa kan.kalau bakar cicah asam tu memang sedap sangat..bakar pulak guna arang cara tradisional kan kak :)

    ReplyDelete
  4. saya makan je..lagi2 kalau bakar..ikan sungai ni kalau kena cara basuh nya tak de hanyir pun..

    ReplyDelete
  5. saya tak makan.. satu family tak mkan. walhal dulu kecik2 sawah keliling rumah...ehehhe.. tp abah suka mancing ikan sungai. mancing banyak2 masak bg jiran. kalau dulu masa kecik2 abah buat pekasam jual

    ReplyDelete
  6. Sedappppp tapi saya tak makan ;D hee

    ReplyDelete
  7. Nad pun bedal je ikan ape2.. Janji sedap..hehehe...

    ReplyDelete
  8. alahai akak...ikan fresh ni isi dia manis nyerrr....sedap giler!

    ReplyDelete
  9. terliur dahhh!!! baru naik dr sungai terus dibakar mmg manis kan isinya...

    ReplyDelete
  10. kelmarin hubby mancing dapat ikan haruan.. bagi ai makan dengan syarat kena goreng garing baru ai makan.. kalau tak.. memang idakler..
    Ikan talapia memang feveret.. ai isi suka.. ;)

    ReplyDelete
  11. sedapnya..ikan fresh lagi memang manis2..alahai.bakar cecah air asam pulak..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah