Thursday, December 4, 2014

Kasih Ayah Juga Tiada Nilainya...


Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadakan kita setiap hari.....

Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? Ayah selalu tanya," telefon kah anak kita tu tanya dia macam mana kerja..."

Semasa kecil, ibu lah yang lebih mendukung kita....tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg... Kita lakukan seharian

Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "kan ayah dah kata jangan main hujan?? Kan ayah dah bagitau jangan minum air sejukk??".tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau..??

Kita kita remaja,kita meminta izin keluar malam.ayah dengan tegas berkata"tidak boleh!"..sedarkah kita bahawa ayah ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturanya.maka kita telah melanggar kepercayaannya...maka ayahlah yang sentiasa menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau...ayah marah kita...tahukah kita yang ayah tak nak apa2 terjadi dkt kita bila keluar lewat malam?

Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar...

Disaat kita memerlukan macam-macam, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya.. Saat kamu berjaya...ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..ayah akan tersenyum dengan bangga.. Walaupun kadang2 ayah macam buat tak tahu tapi tahukah kamu sebaik kamu pergi, ayah ceritakan dekat ibu kekaguman dia terhadap kita ?

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..dan akhirnya.. Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..dan dia pun berdoa "ya tuhan, tugasku telah selesai dgn baik.. Bahagiakanlah putera puteri kecilku yg manis bersama pasangannya".

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..dengan rambut yg memutih dan badan yang tidak kuat untuk menjaga kita..

Itulah pengorbanan seorang ayah.. Apakan kita masih belum sedar? Masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita benci dia? Percayalah.. Dia orang yang paling rindukan kita walaupun kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu dekat kita.. Kita cium pipi ibu, ayah hanya tersenyum melihat..tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah? Apakah ayah tak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan dekat ibu? Kamu lupa masa kamu kecil, ayah mendukung kamu dan mencium kamu??

Share dari group whatsaap...

16 comments:

  1. good entry...mggu ni blk jumpa ayah.,..:)

    ReplyDelete
  2. rasa ada rintik jernih di ekor mata... syukur kerana mama berada dihadapan ayah dan mak,...
    Mama Niza

    ReplyDelete
  3. kasih ayah tiada tandingan..sedih baca T__T

    ReplyDelete
  4. terubat sedikit rindu pada abah..baru balik dari kampung.

    ReplyDelete
  5. betul2..kalau keluar pun mesti mak akan call,bagitaw kata ayah suruh call "bila nak balik?"

    ReplyDelete
  6. touching sgt..
    betul tu kak.. kasih ayah berpanjangan..
    ayah ni x macam ibu,,pndai tunjuk.. tp dlm hatinya., sape tahu kan.

    ReplyDelete
  7. betul..sy mmg rapat dengan allahyarham pak..:)

    ReplyDelete
  8. Sangat terharu. Yup. Banyak sangat pengorbanan seorang ayah pada kita :)

    ReplyDelete
  9. Betul apa yang SA cakap tu.
    Terimbau kembali kenangan lama:)

    ReplyDelete
  10. Sob, sobbb....
    Saya cium kedua-duanya.

    ReplyDelete
  11. Untung kalau masih punya ayah..huhu..sedih eh..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah