Wednesday, October 12, 2016

HAKIKAT POLIGAMI YANG DIRAHSIAKAN.

Artikal yg sgt baik utk difahami bersama suami isteri..agar kita tidak termasuk kalangan mereka yg menyembunyikan kebenaran..

KEPADA YG D MULIAKAN SAHABAT2KU.

SILA LIHAT PENDAPAT MENGENAI POLIGAMI :-

1. Ramai yg menuduh poligami itu merampas suami orang.
Hakikatnya:-
Sebenarnya, poligami itu berkongsi suami secara bersama-sama dan sah menurut hukum Islam. Jika merampas maknanya isteri pertama tidak ada hak lagi seolah-olah dicerai. Jika begitu, tidak terjadilah poligami tetapi monogami. Cuma isteri pertama dipilih Alloh utk mendahului madu2nya yg lain.

2. Ramai yang kata,  poligami itu mesti mendapat keizinan isteri pertama.
Hakikatnya :-
Poligami itu tidak perlu kebenaran isteri. Buktinya, Rasulullah menikahi wanita Yahudi cantik bernama Shafiyyah binti Huyay al Akhtab. Selepas nikah,  Rasulullah memberitahu Aisyah bahawa beliau telah menikah dgn Shafiyyah. Ini membuat Aisyah cemburu dan mengatakan: "Ia seorang wanita Yahudi", lalu dijawab oleh Rasulullah saw: "Janganlah engkau berkata seperti itu, karena dia telah masuk Islam, dan baik pula keIslamannya."*

3. Ramai yg menuduh bahwa poligami berdosa karena menyakiti perasaan wanita krn suami tidak setia dan menduakannya.
Hakikat:-
*Poligami diharuskan syarak dan suami menggunakan haknya, cuma isteri yg cemburu buta . Poligami  menguji keikhlasan, kepatuhan dan keredaan kaum Hawa terhadap hukum dan Qada' Qadar Allah. Apabila isteri merungut dan memarahi suaminya dikhuatiri terjebak dlm dosa.  Kalau cemburu, isteri Rasulullah dan isteri2 Sahabat Rasulullah yg berpoligami juga cemburu satu sama lain. Tetapi ini tidak berarti bahawa Rasulullah dan para Sahabat menyakiti perasaan dan hati isteri2nya. Jika cemburu itu menyakiti perasaan isteri, maka tidak mungkin Rasulullah dan para Sahabatnya yg dijamin masuk syurga oleh Allah itu bersalah. Cemburu terjadi sbg tanda cinta isteri kepada suami bukan dilihat sbg dosa krn suami menyakiti hati isteri.

4. Ramai yang berkata sinis bahwa suami yg berpoligami zaman sekarang tidak dapat melakukan  keadilan seperti zaman Nabi.
Hakikat:-
Berlaku adil boleh dilakukan oleh sesiapapun,  bila dan di manapun serta tidak dibatasi oleh zaman. Jika umat Muhamad tidak boleh belaku adil dlm poligami maka poligami akan dilarang secara mutlak. Hukum Islam dan perintah Al Quran sesuai sepanjang masa termasuk ayat diharuskan berpoligami.

5. Ramai yg beranggapan, isteri pertama harus dberi keistimewaan berbanding isteri kedua, ketiga atau keempat.
Hakikat:
Perlakuan seperti itu adalah amalan warisan zaman jahiliyah. Setelah Islam datang maka semua adat itu dihapuskan oleh Islam. Setelah sah secara syariat menjadi isteri maka semua isteri mempunyai kedudukan, hak dan kewajiban yg sama terhadap suami.                                                                
6. Ramai yg mendakwa,  zaman sekarang poligami hanya mengikut hawa nafsu.        
Hakikat:-                                                 Berpoligami itu membimbing hawa nafsu dari perbuatan haram, tercela dan berdosa menjadi perbuatan halal, terpuji dan berpahala.

7. Ada yg memperolok-olok jika mahu sangat berpoligami seperti Nabi, carilah janda yg tua.            
Hakikat:-                                                               Rasulullah tidak menganjurkan memilih janda, tetapi menyarankan agar memilih gadis, yg sesuai dgn keinginan sehingga diperbolehkn melihat calon isteri terlebih dulu.

8. Ada yg menolak poligami kerana ia membebankan dan punca masalah.            
Hakikatnya                                                      *Poligami mengatasi masalah suami agar lebih terjaga pandangan dan mengawal nafsu. Selain itu, ia mengatasi masalah wanita yg memerlukan perhatian, pengawasan, bimbingan pendidikan, nafkah dan  perlindungan. Poligami  juga solusi apabila ramainya para balu dan andalusia kesepian.

Kata guruku :-

"Kita boleh hidup tanpa penglihatan tetapi tak mampu hidup tanpa sentuhan"

Allohu a'alam..

Sekadar pengetahuan bukan utk dibahaskan agar dikongsikan sesama rakan moga ada kebaikan bagi yg ada kemampuan dan dipilih Tuhan utk menabur kebaktian.

17 comments:

  1. sakit kalau baca pasal poligami ni.

    bak kata one of my friend, JARANG sekali mahkamah syari'ah akan menyebelahi wanita.

    ReplyDelete
  2. Susah nak komen bab ni .. benda halal tapi sakit bagi wanita. Huhu

    ReplyDelete
  3. Lihat dari sudut positif..buang prasangka negatif..

    ReplyDelete
  4. bab poligami ni memang no komen laa..benda halal tapi perit untuk ditelan bg kaum wanita..

    ReplyDelete
  5. Nak berpoligami tak boleh. Sebab nak dapat isteri pertama pun payah lg. hahaha

    ZH Blogger

    ReplyDelete
  6. Poligami tu boleh kalau lelaki memang mampu boleh berlaku adil dan dah mengamalkan sunnah nabi yang lain. ramai orang menolak poligami kerana masa susahnya si lelaki dulu membina hidup membina kewangan yang kukuh bersama isteri pertama tapi bila dah senang mula mencari 'teman bersama' untuk dikongsi. sebab itu antaranya ramai perempuan yang marah dan tak boleh terima keadaan. wallahualam

    ReplyDelete
  7. hurmmmm taktahu nak komen apa sebab tak pernah setuju pun. tapi yelah kan, semua benda/hidupan dalam dunia ni milikNya. bukan hak mutlak kita sbg manusia. suami, anak anak semua pinjaman.

    tapi tu lah. no komen. hehehe

    ReplyDelete
  8. Perit tp....kalau dh tertulis. Redha ☺

    ReplyDelete
  9. Alaaaaaa...tp Falsya xsuke poligami..canner?

    ReplyDelete
  10. moga semuanya baik baik saja...kita hanya mampu merancang, ALLAH lebih tahu apa yang terbaik utk kita...itu yang rietta igt uztaz ngn uztazah cakap dlu...

    ReplyDelete
  11. hmjmmm tak nak komen la ... aku bkn sesorg yg mampu hadai kes ni kot ....

    ReplyDelete
  12. Madu..bunyi mcm manis...
    Tpi hakikatnya pahit utk wanita...
    Kalau saya...saya mnta utk dilepaskan sebab x snggup tgk suami yang sayang xdpt berlaku adil (sebab tau nak berlaku adil tu sumpah susah)

    ReplyDelete
  13. tak sanggup nak poligami nak berkongsi kasih..berkongsi suami bagai huhu

    ReplyDelete
  14. Tak terkata kalau bab poligami. Menyeksakan kaum wanita walaupun ianya halal. Tak suka berkongsi.

    ReplyDelete
  15. Ermmm.. Artikel asal ni mesti lelaki yang tulis.. Sebab nampak mcm bias je.. Huhuhu~

    ReplyDelete
  16. No komen. Cuma berharap tak terkena kat diri sendiri.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah