Tuesday, October 11, 2016

Rindu Terlerai Merasa Juga Air Tangan Mak

MASAK TEMPOYAK DAUN KAYU

Rezeki...

Langkah kanan masa balik rumah Seremban Khamis lepas..aku masuk2 jer terbau semerbak lauk tempoyak kesukaan kami family ni...campak bag tangan ke tepi terus ke dapur..tengok mak tengh duk masaak..wahhh...mak dah boleh masak la...of coz adik aku bantu kan...sukanya sebab mak yang masak..rindu tak terkata masakan mak..air tangan mak...ish..sebak plak masa type ni...apa pun nikmat yang tak terkata sebenarnya...Allah dengar kerinduan kami adik beradik..sebab tu allah berikan kesembuhan buat mak...


Ini la masakan mak yang tersedap dan takde calang- calang orang boleh lawan..aku sendiri tak pass lagi masak lauk tempoyak daun kayu ni...

Kenapa namanya tempoyak daun kayu?

Sebab kandungan sayur- sayur dalam ni banyak sangat...terlalu banyak jenis sayur dan pucuk kayunya...yang aku ingat 

  1. Pucuk Ubi
  2. Pucuk Labu
  3. Daun Sekentut
  4. Daun Kunyit
  5. Pucuk Lidah Kerbau
  6. Serai
  7. Petai
  8. Tempoyak
Dan banyak lagi..tak bleh nak igat la...kalau ikut resepi asal kena ada 99 jenis pucuk kayu...tak leh bayang la banyak mana kan...pas tu zaman sekarang mana nak jumpa dah pucuk2 tu semua..ada la jual kat pasar tapi tak semua pucuk atau daun yang ada..

Kalau dapat lauk ni...lauk lain dah tak pandang dah...dapat gak aku bawak skit pi opis bagi kawan- kawan rasa..eh..ada yang suka jugak rupanya...ye la bukan aku sorang je orang NS kat opis tu...ada gak orang Perak yang makan gak lauk macam ni...ada yang suruh meniaga..susah nak cari daun nya la..lagipun tempoyak mahal..takkan nak jual RM5 sebekas kecik..tak balik modal la kan....

APAPUN...Kerinduan pada air tangan mak dah terlerai...cukup puas hati...

16 comments:

  1. sedap2 pernah rasa masakan ni, apatah lagi kalau mak masak lagi sedap

    ReplyDelete
  2. saya pun cukup suka tempoyak daun kayu ni, tokak nogori memang samo :)

    ReplyDelete
  3. peberet tempoyah..tp suka makan gitu patah cili api

    ReplyDelete
  4. baru makan hari tu member opis bawak...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... tanda mak dah sihat tu SA
    Puas dpt masakan mak kan:)

    ReplyDelete
  6. tak pernah mmkn tapi nampak sedap nye

    ReplyDelete
  7. wuu banyaknya jenis sayur dan pucuk..

    ReplyDelete
  8. tempoyak daun kayu ni pon favs saya jugak
    tak reti nak masak ni. selalu makan time kenduri2 je huhu

    ReplyDelete
  9. Daun sekentut tu x pernah dgr pun...

    ReplyDelete
  10. Masakan nie memang menambah selera makan ...

    ReplyDelete
  11. Ni paling best klu dapat mkn ..hehehe

    ReplyDelete
  12. Sedapnya! Orang ganu pon makan tempoyak sis.. Hehe..

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah..mak akak dah baik..boleh masak dah tu..kite yang baca ni pun sebak..huhu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah