Tuesday, March 17, 2015

Udang Galah Masak Lemak Cili Api...

Semalam tak sempat bersiaran....sibuk..bz...kacau bilau...apa saja..u name it...giler betul semalam...bukan setakat semalam but hari2 sebelumnya jugak...so...malas nak cerita pasal semalam...kang ada yang stress makanya jom citer lauk aku masak untuk lunch tengahari Ahad....

Udang galah ni boleh tahan besar dan kasar...harga sekilo RM29.90...ni kat pasaraya area rumah aku...pasaraya Zemart...tgok banyak udang ni aku pun pilih la yg besar2...sedar tak sedar dh setengah plastik...timbang dah RM46 hengget...ok la tu sekilo lebih kan...cadang nak buat sambal...tp nanti x jadi lauk...so masak lemak aje la..



Siap dh bertelur udang ni...tp jgn makan telurnya ye...nanti sakit perut...


Ni dh siap bersihkan dah...tinggal nak lumur bedak je lg...ahaks....


Kunyit hidup dan cili api di tumbuk lumat...serai di ketuk...aku tumbuk je ngan anak lesung...


Ni dh siap masak dh...cukup pedas...cukup manis udangnya....


Cara masak...
1. Masukkan santan dalam periuk...
2. Masukkan cili api yg dh ditumbuk lumat dengan kunyit hidup...serta serai...
3. Masakkan diatas api yg perlahan..kacau sentiasa supay x bertahi minyak..
4. Biar santan betul2 masak...Tambah garam
5. Masukkan udang
6. Jangan masak terlalu lama...udang dh bertukar warna boleh tutup api...

Sedap makan dengan nasi panas ...
Tambah plak if ada ikan masin tenggiri jeruk...wallaaaa.....sodap!!!!

Selamat mencuba korang.....


32 comments:

  1. sedapnyeeeee..
    oo baru tau mkn telo udang sakit perot..
    huhu

    ReplyDelete
  2. akak kalau masak lemak mmg memikat kan..
    senang pula tu..hehe

    ReplyDelete
  3. rindu nak makan udang masak lemak begini..lama tak masak lauk ni

    ReplyDelete
  4. Kita semalam makan lemak ketam letak belimbing , tu diaaaa pergi wooo. Hahaha.

    ReplyDelete
  5. aduhaiii ni la tersedap kak..makan plak waktu nasi panas..huwaa..terliur la pulak..

    ReplyDelete
  6. saya hentam je makan telur udang tu. sedapppppppp heheh..

    ReplyDelete
  7. perghhh.... makan dengan nasi panas2 nie... letak kicap lemak manis skit...memang bertambah laaa...hihihii

    ReplyDelete
  8. kijam akak kijammmmm...

    kalau ade dpn mata terus terlupe ade allergic..hehe

    ReplyDelete
  9. X pernh lgi bli udg yg da telurnya

    ReplyDelete
  10. cahayacinta.com
    sesekali makan sedap sis..buat lagi bagus beli makan kedai terasa mahalnya

    ReplyDelete
  11. Lama betul xmasak masak lemak cili api gini.hehehe

    ReplyDelete
  12. Sedapnye masak lemak udang galah ni ^^

    ReplyDelete
  13. lapo wei SA.. meh anto kat umah sket

    ReplyDelete
  14. hai...slm prknln...follower ke 1272
    tenguh2 blog sy http://hadizah.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. nasib baik tak makan udang. kalau tak mau terliur jugak ni. hehehe

    ReplyDelete
  16. Kalau alin dpt udg yg bertelor tu mst buang habis sb gelii...hehheeh

    ReplyDelete
  17. murahnya sekilo rm29.90.. ssh nk dpt hrga tu kt kl ni..

    ReplyDelete
  18. meleleh2 airliur tengok gambar udang tu..
    skali scroll bawah tgk gambar yg dah siap masak..
    huwaaaaa lapaqqqq :(

    ReplyDelete
  19. macam ni baru betul...orang cantik pandai memasak...heheheh

    ReplyDelete
  20. Ya Allah..sedapnya kak..terliur dah ni.

    ReplyDelete
  21. wana dah terliur dah ni kak tengok udang tu..my fav..

    ReplyDelete
  22. Ya allah,,,'
    Masak Lomak udang ni...sedap tau..'Macam kitew suka campurkan sikit tempe..hehehe

    ReplyDelete
  23. lama dah tak makan ..
    kena hunting nieee

    ReplyDelete
  24. Sedapnya. Masak lomak udang galah

    ReplyDelete
  25. cara masak yang senang ni.. harga kat zemart murah sikit,nanti boleh beli barang basah kat sini je. kalau kat kipmart RM30 sekilo.huhu..fiza suka makan sekali telur udang tu..tak tahu pulak boleh sakit perut..tak perasan lak fiza lepas mkn..hihi

    ReplyDelete
  26. Mengandungkan dak Kakak dulu, en. suami sangat rajin mancing udang.. puas ai dapat makan udang.. ;)

    ReplyDelete
  27. Kenapalah udg galah sini mahal huhu. Rm41.90 sekilo. Sbb nk mkn beli jgk la. Kalau murah gini mau penuh jgk 1 plastik borong udg galah ni hihi

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah