Thursday, May 28, 2015

Atasi Peningkatan Kos Sara Hidup Dari Rumah

Berjimat Cermat Amalan Mulia

Zaman serba mahal dan semua kena GST ni memang memeritkan...nak2 kita yang rakyat marhein yang gaji tak besar mana...cukup2 makan dan pakai je ni kan...dengan nak fikir nak bayar loan rumah, loan kereta, rumah sewa, yuran anak2 sekolah dan macam2 lagi kan...

Di sebabkan itu aku awal2 malah dari dulu masa zaman2 sekolah dulu dah mula menabung...x kisah la sikit ke banyak ke...ada lebih simpan lebih..kalau kurang...simpan mana yang ada...untuk kegunaan masa depan jugak...especially bila kecemasan...Bila gaji je aku akan dulukan yang penting contohnya bil2 dan loan atau sewa rumah...dah settle baru lega....so xde la kita terbeban dengan masalah kan...kos hidup pun makin lama  makin meningkat...sekali pergi speed mart kalau x habis RM100 memang x sah...

photo source from google

Cara aku yang masih aku amalkan sampai sekarang adalah bawak bekal pergi kerja...aku x kisah kalau ada mulut2 atau mata2 yang akan memandang sinis terhadap aku. at least aku berjimat...waima bila hari gaji pun..aku tetap akan bawak bekal...kadang2 bawak lauk then beli nasi..kadang2 beli roti kalau x makan nasi...makan roti ngan lauk2 yang aku masak...kenyang pun kenyang dan aku yakin dengan kebersihan..bila aku bawak bekal...alhamdulillah aku jimat RM20 sehari...cuma duit tambang KTM dan LRT je aku kuarkan...dah jimat kat situ kan...

So apa yang aku buat dengan duit RM20 yang aku allocate untuk belanja sehari tu?

Aku simpan dalam akaun CIMB, balik keja je singgah kat KL Sentral bank in terus...macam tu cara aku menabung...hehehe...nampak macam leceh kan...tp aku selesa macam tu...senang...aku pun suka simpan duit RM5..asal ada je duit RM5 aku mesti simpan dand selitkan kat mana2 tempat yang aku senang ingat...hahahah...biasa satu tempat jer la...asal nampak kawan2 ada note RM5 terus mintak tukar...i dont care..nak tukar jugak...

Berjimat Dalam Berbelanja

bila nak berbelanja aku akan merancang dahulu...tengok pada keperluan..tak pun aku akan compare pasaraya A dengan B dan beli mana yang aku rasa worth it..kalau pergi mall pun akau akan pastikan ada less baru beli...x de kalu memang x la...selalunya kalau perlu baru aku beli...contohnya keperluan diri sendiri yang perlu..tp bukan la beli sebulan sekali...tgok pada keperluan la...contohnya Grocerys, Pakaian peribadi atau barangan dapur. Aku x pernah shopping tak hengat dunia..ntah la..macam x biasa la...x biasa macam ada kawan2 aku tu dapat gaji je esok lusa dah abih dah...aku pun x paham...kalau boleh x nak la macam tu...biasa nya sampai hujung bulan insyaallah aku xde masalah dan x nak ada masalah..aku x pernah biasakan diri pinjam kat mak abah atau adik beradik malahan kawan2 terdekat...no...no..no......harap2 sifat macam ni akan terus kekal pada diri aku seterusnya  anak dara aku...nampaknya memang mengikut tu...dia pun pandai simpan duit dan pandai bawak bekal pi sekolah...dari tadika dah ajar dah.....kadang2 memang aku sangat mementingkan keperluan dari kehendak..ye aku tak nafikan sebagai manusia biasa kita ada banyak kehendak...tp kaji dulu..kalau betul kehendak itu perlu...baru aku usaha untuk dapatkannya...

Semoga allah melimpahkan rezeki melimpah ruah buat aku...amin...

14 comments:

  1. amin k.sue....keperluan dan kehendak sering bersaing....

    ReplyDelete
  2. moga Allah sentiasa murahkan rezeki akak..aamiin

    ReplyDelete
  3. saya pon bawak bkal jugak g kerja..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIMAT GITUUU kan~ nona ikut mood n mase gak~~~~

      Delete
  4. makan buah je di tmpt kje, fuhh awet muder skalii tuuu,hehehe~

    ReplyDelete
  5. Sekarang Fiza pun buat cara camni.a.de duit RM5 masuk tabung..seronok bile tengok dah banyak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ain pun sama... simpan duit RM5..!! hehehehhee...
      bila dah banyak, bank in kat bank and rasa bangga pada diri sendiri... hihihihiii... :)

      Delete
    2. Kann..tapi kalau duit syiling tu susah nak tukar kat kedai..kat bank pun kekadang dorang tak nak tlg masukkan dalam bank suruh tukar kat kedai pulak..atm cash deposit syiling xde pulak

      Delete
  6. Sikit-sikit lama2 banyaklah kan.. ;)
    Bila kita dah biasa jadikan ianya rutin, bila tengok hasilnya.. puas hati.. ;)

    ReplyDelete
  7. Kalau bkn kebiasaan mmg payah sikit nk nyimpan. Hhehe. Idea simpn duit sme kaler tu mmg menarik. Sbb nmpk cntik je kalo byk3..rse syg nk guna

    ReplyDelete
  8. bagussss nya kak SA bawa bekal gi opis..
    pas tu disiplin simpan RM20 kt bank...

    aduhaiiiii... kalau la ain pun leh disiplin camtu.. alangkah bagusssnya... :p

    ReplyDelete
  9. KG tak bawa bekal g opis sbb nak balik kuaters dekat aje..hihihi

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah