Tuesday, May 5, 2015

Laksa Utara Buat Si Anak Dara Suriaamanda

Seawal Pagi Ahad aku dah bangun nak buat laksa untuk anak dara aku Dania...dah berkurun dia berzikir kat telinga aku terus la aku tunaikan permintaan dia...nasib baik mama cuti lama saying oii...boleh la mama buatkan Laksa Utara tu...nak buat takde la renyah sangat sebab aku dah biasa buat...cer kalau korang suruh aku buat laksa johor....memang payah la aku nak buat kan...bukan x reti...banyak proses dia...

Jom tengok step by step macam mana aku buat...


Aku lebih suka guna ikan kembong dari ikan lain...



Rebus ikan kembung sampai betul2 masak



pisahkan tulang dengan isi asingkan letak dalam satu bekas, tulang2 tu nanti korang jangan terus buang tp blend asing...pas tu tapis airnya....air rebusan yang dalam periuk tu usah dibuang sebab nak buat kuah



Bawang putih, bawang merah, daun kesum, bunga kantan.takde dalam gambar, cili kering dan belacan..kesemua ni di blend halus...masukkan dalam air rebusan ikan kembong td...jangan korang buang plak ..



petik2 daun kesum letak satu mangkuk yang ni aku suruh Dania buat



bahan2 hiasan yang dah siap aku sediakan....telur rebus, limau kasturi, timun dan bawang besar..



Salad dan cili api



mee laksa...



Tadaaaa...dah siap..aku x letak banyak cili kering mesin sebab aku nak bagi budak2 makan...sebab tu dah siap2 asingkan cili potong...

Puas hati Dania dapat makan ulang2...

kalau beli kat pasar malam belum tentu dapat makan laksa yang betul2 sedap kan...nak kata aku nyer laksa tersedap takde la...tp anak dara aku tu makan sampai ulang2 5-6 kali...malam tu pun dinner laksa...macam lepas ni aku dah x buat laksa plak dah kan...x per la janji dia puas hati makan...kadang2 dapat beli style yang kuah lebih air dari isi ikan...ni amik...punya banyak ikan kembung aku letak...

Resepi x yah la eh...aku pun sebelum2 ni google gak...yang penting bahan2 tu kena semua ada la...









19 comments:

  1. Wahhh Bonde nampak menarik dan menyelerakan sekali laksa ni...
    #EFG Awesome

    ReplyDelete
  2. sama la kita suka guna ikan kembung tapi bezanya my one tak letak belacan :)

    ReplyDelete
  3. saya buat laksa tak pernah bubuh bawang putih..hehhe..kjat rumah saya ni kalau laksa memang sebulan 3,4 kali buat..sebab anak perempuan saya pun suka..kalau buat dok ulang makan sampai 4,5 kali..

    ReplyDelete
  4. adoiiiiii this is my favourite...tiba-tiba terliur nak laksa pulak...apasal pagi ni dapat tengok makanan yang sedap2 ni... semua terliur...ha ha ha...

    kak long masakkan ai is please???

    ReplyDelete
  5. sedapnyaaa kak SA. nani pun kalau buat laksa guna ikan kembung :D

    ReplyDelete
  6. bole ambik resepi base pada gambar ni je :p

    ReplyDelete
  7. laksa utara memang terbaikkk SA..mai sepinggan

    ReplyDelete
  8. sedapnya laksaaaaa
    pakai ikan kembung memang sedap
    dia rasa manis2 ikan tu

    ReplyDelete
  9. Kegemaran ni..
    tapi Fidah selalu buat pakai ikan sardin..kuah dia lagi pekat..

    ReplyDelete
  10. teringin pulak nak makan laksa homemade... nak pi cari ikan hehehe

    ReplyDelete
  11. Nampak macam senang je nak buat..teringin nak buat sendiri sebab suka laksa tapi tu lah kalau buat sorang je makan..huhu

    ReplyDelete
  12. wah..sedapnya..wana pun suka makan ni kak..buatkan wana sekali la bleh?? ;p

    ReplyDelete
  13. Memang puas hati buat sendiri.. ;)
    Nak pulak isi ikan lagi banyak dari kuah.. memang ohsemlah..

    ReplyDelete
  14. sedap, buat sendiri boleh adjust macam mana kita suka.. baru jer buat ujung minggu baru nih.. abis jugak semua termasuk kuah..

    ReplyDelete
  15. Lama pulak tak buat laksa homemade ni, nmpak mnggoda tu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah