Tuesday, November 1, 2016

Cendawan Busut Rezeki Di Kala Musim Hujan

Ada orang tak suka musim hujan...ada orang suka sebab masa tu la rezeki banyak....Bagi yang tinggal di kampung ini dinamakan rezeki...bagi yang sesekali balik kampung pun rezeki gak..rezeki terpijak...ekceli ni gambar pak ngah aku kirim...kemeriahan memungut cendawan busut apabila musim hujan...haih cemburu betul..bukan sebab apa..ini lah makanan rare yang susah nak dapat....


banyak giler la...time tgh kuncup ni sedang elok dikutip..x leh lama..nampak je terus kutip...kalau kembang agak kureng skit rasanya...


Kalau aku dapat ni...memang x pandang kiri kanan..aku kutip je bagi habis..pas tu cari plak lagi...


Hasil selepas dikutip..alhamdulillah...jadi la buat masak lauk tenghari..inipun dah banyak ni...


sekarang orang kampung dah pandai..banyak ni je kadang2 cecah RM15 seikat...diorang tau orang suka dan minat kan..orang x kisah berapa harga...bayar je...janji dapat makan...

Masak apa sedap cendawan busut ni?

Selalunya masak lemak cili api...campur serai dan ikan bilis skit...buat pekat2...huiiiii...lawan plak dengan ikan masin kan...memang mak mertua ko lalu sebelah pun ko tak ajak makan de...hahahaha...selain tu plak..boleh buat sup...sedapnya cendawan ni kalah daging ayam tau...percaya la cakap aku...memang sedap....

Mana plak la aku nak cari kat KL ni ha...kalau balik kampung memang takdenya la rezeki...sure bukan musim hujan lagi kan....cendawan busut adalah cendawan rare terbaik dari ladang tau...bukan boleh di tanam- tanam...hanya tumbuh selepas hujan dan guruh berdentum...

27 comments:

  1. Ooohhhhh Rindu akak nak memungut cendawan busut ni AS..
    Memang musim hujan banyak lah keluarnya..
    Selalunya ditempat-tempat yg lembab kan..
    Aduhai dah semakin mahal bila dia menjadi makanan yg rare ni..

    ReplyDelete
  2. Cendawan ni masak tumis-tumis letak udang pun sedap tak terkata SA
    Kakak apa pun jenis cendawan memang suka.

    ReplyDelete
  3. ini kali pertama kak, husna dgr pasal cendawan busut.. igtkan kat tempat husna cendawan yg paling susah cari, kulat sisir.. sedap jgk itupon.. rupanya cendawan busut mmg lg rare.. hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cendawan tu saya memang suka sangat.

      Delete
  4. alaaa along nape tak letak sekali pic masak2 n siang cendawan nieh...kat belakang umah lieya semlm ade 2 batang tumbuh hahahaha tapi mcm takut nak makan....

    ReplyDelete
  5. mahal kan cendawan ini. Saya tak pernah makan lagi

    ReplyDelete
  6. xpernah tgklg cendawan ni...pnjang2 plak akarnya...eeh akar ke tu...hehehe...yummy...

    ReplyDelete
  7. ish3 akak nih... dana tak penah merasa camne cendawan busut nih...
    nsb lah tak ngandung klu tak jenuh la nk cari...

    bestnya kalu dpt kutip sendiri kan, msti ralit

    ReplyDelete
  8. Kami org kedah rsanya mcm ssh ja nk jmp cendawan ni..
    Tak pernah mkn lg..
    Klau cendawan biasa da sedap..
    Cendawan rare mst lg sedap kn

    ReplyDelete
  9. E'eh, susah ni nak dapat ni.. seb bek lea tak suka cendawan.. Kalau tak harus mencari ni.. hehe

    ReplyDelete
  10. Saya memang suka cendawan ni.
    Macam mana nak beli ni.

    Beri tau saya kalau ada yg nak jual.
    Saya serius ni.

    ReplyDelete
  11. Huishh ena panggil kulat setahun. Berabad tak makan benda ni. Susah nak jumpa skrg... Sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  12. cik nor buat msk air campur daun kemangi..perghh..sdap..manis2 rasanya..:)
















    ReplyDelete
  13. Dulu selalu carik time lps ujan..pagi2 mmg banyak kat kebun tok ayah..sekarang ni dah ssh nak dapat dah..nak jumpa yg org jual pon ssh kak..

    ReplyDelete
  14. Ohhhh ini cendawan busut namanya ye SA. Betul sangat tu, cendawan ni lazat dia mmg tak boleh lawan dengan ayam atau daging. Selalu masak sup cendawan je, jarang sangatlah masak lain.

    ReplyDelete
  15. huhu tak pernah mkn
    dengan SN cite pun telan ailio je ni ha

    ReplyDelete
  16. Ala.. x pernah lak makan cendawan nie.. sedap eh buat sup..
    Teringin la pula..

    ReplyDelete
  17. Cendawan busut ni mmg rare,. Masa kecik kecik dulu hampir tiap kali musim ujan masa tu la berpesta cendawan ni. Beramai ramai gi pungut

    ReplyDelete
  18. Kalau mak dapat cendawan busut ni, mak rebus je... sedap...manis... alamak terasa-rasa pulak... :)

    ReplyDelete
  19. nama cikla pernah dgr... mkn belum lagi... mesti sedap kan...

    ReplyDelete
  20. tak pernah tengok pulak cendawan busut ni =_='

    ReplyDelete
  21. Kalau dekat tempat Nani ni selalunya buat masak tempoyak kak. Sedap!

    ReplyDelete
  22. Cendawan busut. Sedap tu.. Makan nasi dengan ikan masin. Terangkat!

    ReplyDelete
  23. Benda ada harga.. Jual confirm laku

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah