Friday, May 6, 2016

Jom Belajar Buat Sendiri Butter Prawn, Selalu Beli Jer...

Hi korang...

Semalam terjumpa resepi bergambar di FB, Cara- cara nak buat Udang Goreng Butter yang Mudah sekali dengan Floss telur yang sedap...selalunya udang goreng butter ni antara menu yang harus ada kalau makan kat luar...selalu cuba buat tapi failed...terjumpa kat FB laju2 share..tp floss dia x halus macam yang biasa aku makan...x kisah la..practice makes perfect kan...


Bahan2
1.udang besor 8 ekor
2.cili padi 10 biji
3.daun kari 3 tangkai
4.butter 100 gm
5.majerin 100 gm
6.telur kuning 3 nos
7.telur putih 3 nos
8.lada putih secukup rasa 
9.garam dan gula secukup rasa
10.serbuk perasa ayam secukup rasa
11.tepung jagung 3 tbsp
12.susu cair 1/3 cup


gunting bahagian belakang udang dan cuci


masukkan lada putih,gula,garam,serbuk perasa ayam dan telur putih


masukkan tepung jagung dan gaul sehingga sebati


goreng dalam minyak yang banyak yek


dah siap ketepikan dulu...takut udang tu stress nanti


untuk floss dia, panaskan butter dan majerin dgn sedikit minyak masak


panaskan sampai cair


masukkan telur kuning sedikit demi sedikit dan kacau dengan laju


kacau laju2 macam ni....hati2 jangan sampai terpercik...


dah siap...tapis dahulu untuk asingkan minyak dan telur


panaskan butter dan majerin


masukkan daun kari dan cili padi...kacau sebentar.


masukkan susu cair dan perasakan ia secukupnya


masukkan kembali udang yang telah siap digoreng tadi


Tadaaaa...dah siap...


Selamat mencuba korang...

credit resepi : OHBULAN


8 comments:

  1. Menu kedai dah bole masak kat umah, pandai SA.

    ReplyDelete
  2. kita pernah buat sekali tapi tak jadi
    terus kuciwa

    ReplyDelete
  3. pernah try ayam masak butter tak jadi. so dah frust dah :(

    ReplyDelete
  4. Sedapnya..faveret wana ni..wana suka buat sendiri tapi suka butterprawn berkuah

    ReplyDelete
  5. Ya Allah..sedapnyeee..kena cuba buat ni..

    ReplyDelete
  6. wahhh...SA dah ajar buat sendiri, esok ada juga yang turun KualaSelangor cari udang beso nampak gayanya :)

    ReplyDelete
  7. x nah try msk ni lagi..tang pukul telur tu takut x jadi
    xpe practice make perfect
    esok nak pi beli udang haha

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah