Wednesday, May 4, 2016

Racik ke Hiris..sama je maknanya...

Dah lama x guna perkataan RACIK bawang..Maksudnya HIRIS bawang..sesetengah daerah gunakan perkataan racik..selalunya area kampung...hiris ni orang Bandar selalu guna....erm...ada yg pelik plak bila aku jawab guna ayat biasa aku guna..aku kan org kampung...

Dia : hi akak..buat apa tu?
Aku: hi...tgh racik bawang nak masak megi
Dia: racik?
Aku: haah knp...
Dia: oooo hiris....x pernah dengar plak perkataan racik...
Aku: oo tempat akak diorang sebut racik...hiris pun sama gak....

Aihhh....kampung sangat aku rupanya
.Bandar sangat plak dia...hehehe....apa2 je la diknon...janji makna sama...

Korang biasa guna apa?

Racik ke..hiris?

Atau ada ayat lain..lain tempat lain sebutan kan...

Jom share...

7 comments:

  1. slalu org sebut hiris..jrg2 sebut racik

    ReplyDelete
  2. reena panggil potong bawang huhu sebab ibu guna ayat tu

    ReplyDelete
  3. kita pun biasa guna ayat racik tu...

    ReplyDelete
  4. err hiris kot. tapi disebabkan dalam resepi kebanyakkannya akan guna racik , cth racik halus halus or daun tu kena racik, jadi automatik paham sendiri lah. heehhe

    ReplyDelete
  5. kami org utara racik tu makna hirus nipis2..halus2...sesuai digunakan utk ulaman2 terutama ulam laksa spt selom tu ... hiris pulak hiris la .... hiris buah .. hiris bawang ...dll

    lain negeri lain loghat

    ReplyDelete
  6. belah utara racik tu kasi hiris nipis2, hiris pula standart macam biasa..hehe

    ReplyDelete
  7. Kat umah rasanya jarang sangat guna perkataan racik tu.. time balik kampung je biasa guna.. ;)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah