Sunday, April 17, 2016

Bahaya Hormon Tiroid Tidak Seimbang

Hormon Tiroid boleh memberi kesan terhadap kebanyakkannya fungsi tubuh daripada jantung, paru-paru malah emosi. 

Berikut adalah beberapa Tanda amaran masalah Tiroid


1. Letih Dan Lesu
2. Masalah Kulit, Rambut Dan Kuku
3. Mood berubah-ubah
4. Mudah Lupa
5. Sakit Otot
6. Pergerakkan Usus Yang Tidak Dijangka
7. Masalah Seksual Dan Reproduktif (Pembiakan)

Gejala 

Apakah tiroid?
Tiroid adalah kelenjar berbentuk seperti rama-rama yang terletak Di hadapan leher. Is menghabiskan hormon yang mengawal kelakuan metabolism- sistem yang membantu tubuh menggunakan tenaga..

Siapa perlu jalani ujian?

Semua orang perlu menjalani pemeriksaan berkaitan fungsi tiroid setiap 5 tahun Bermula pada usia 35 tahun. Mereka yang memiliki gejala atau risiko tiroid amat memerlukan ujian dengan lebih kerap

Komplikasi penyakit

Apabila Tidak mendapat rawatan, hipotiroidism boleh kebaikkan tahap kolestrol Dan membuatkan anda lebih mudah mendapat strok atau berangan jantung. Dalam kes yang teruk, hormon tiroid yang amat rendah boleh mencetus masalah hilang kesedaran Dan penurunan suhu badan yang mengancam nyawa

Merawat Hipotiroidism

Jika anda Di diagnosed menghidap Hipotiroidism,Doktor biasanya akan memberi hormon tiroid dalam bentuk pil.Perkara ini biasanya membawa perubatan yang boleh nampak dalam masa beberapa minggu. Rawatan jangka panjang boleh mengakibatkan lebih tenaga, tahap kolestrol rendah Dan Kehilangan berat badan beransur-ansur. Kebanyakkannya menghidap Tiroid memerlukan hormon tiroid sepanjang hidup mereka.

Merawat Hipertiroidism

Kebanyakkan rawatan untuk Hipotiroidism adalah ubat antitiroid yang bertindak untuk merendahkan jumlah hormon yang dihasilkan oleh tiroid. Keadaan ini mungkin akan hilang Tetapi orang ramai perlu tetap mengambil ubat dalam jangka masa yang panjang. Ubatan yang lain juga boleh diberikan untuk mengurangkan gejala-gejala seperti nasi laju dan rasa berdebar-debar. Pilihan lain adalah iodin radioaktif yang akan memusnahkan kalenjar tiroid melalui rawatan selama 6-18minggu.
Sebaik sahaja kelenjar itu dimusnahkan atau dibuang melalui pembedahan. Kebanyakan pesakit perlu memulakan pengambilan hormon tiroid dalam bentuk pil.


Bersama-sama kita lakukan pemeriksaan untuk mencegah bahaya tiroid..


5 comments:

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah