Tuesday, March 8, 2016

Buat Baik Pun Susah..

Hi korang...

Aku tengah stress...stress yang sangat- sangat dengan perangai orang. Kadang- kadang betul cakap orang tua- tua kita ni nak kena buat baik kena berpada- pada...macam kes aku ni..aku asyik buat baik dengan orang, ada je masalah aku ni jadi tempat selesaikan masalah..aku ni bagi la telinga untuk dengar apa jua masalah orang...aku boleh je berkongsi masalah..tak kisah la masalah dengan mak ke..ngan bopren ke..masalah kat tempat kerja ke..aku treat macam adik aku gak la..so kat situ la rupanya kesilapan aku selama ni...terlalu baik dengan orang...bila aku ada masalah...aku share..sorang pun x peduli...sedangkan selama ni dah anggap macam adik beradik..barang kau barang aku..barang aku barang kau..tak pernah aku berkira..baik hal makan minum mahupun apa je.

Korang mesti tak faham kan...ni masalah aku dengan ex housemate aku kat Kondo tuh...kan aku dah keluar..so ada la arrangement yang patut aku settlekan sebelum aku lepas tangan tapi aku tak dapat kerjasama dari 2 orang housemate aku yang sebelum ni...bila kita tersepit takde sapa nak tolong kan..sedangkan masa diorang susah nak dapatkan rumah dulu aku yang tolong..dari deposit 2+1 aku kurangkan jadi 1+1 sebabnya nak diorang senang.Masa tu aku fikir tak salah kot buat baik dengan orang tengah susah..tapi bila aku perlukan bantuan..takde sapa peduli pun..malah demand bukan- bukan plak..

Tapi takpe la..aku dah buat yang sebaik mungkin..even rumah kondo tu aku yang penuhkan barang- barang..aku fikirkan keselesaan diorang yang tinggal aku tak amik semua barang- barang aku..kalau aku nak ambil boleh je aku amik tapi aku bukan la sekejam tu kan..takpe la kebaikkan aku dan usaha aku untuk kelancaran proses take over di salah erti..aku dah malas nak ambik pusing walau aku kena buat semua arrangement sorang2..

Lega sikit dapat lepaskan kat sini...so aku dah dapat kesimpulan dah..lepas ni tak guna buat baik dengan orang sebab orang takkan appreciated dah...orang tunggu masa je nak tikam belakang..so..kesimpulannya..buat baik berpada- pada..terlebih baik kena pijak kepala...thats for sure..

21 comments:

  1. sy pun pernah kena mcm ni...house mate pernah lari mlm2 sebab taknak bayar sewa..grrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. housemate lari dah banyak kali kena dah...kat situ je dah berapa banyak rugi kan

      Delete
  2. insya'ALlah murah rezeki nanti :)

    Jgn stress2

    ReplyDelete
  3. paham sgt2 kak sbb penah melalui saat2 begini.... masa ada masalah masa susah cari kita, kongsi cite ngn kita... masa dia senang cakap gah, lupa diri...
    bila kita ssh nk tanya pun idak... malah ajak kite lak bersupink2 berjalan2 lenang2... huhuhu mmg haram sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak treat dia macam adik beradik akak sendiri...tp balasan akak dapat, sebaliknya dia boleh cakap akak tipu sewa lagi...sedih tul..

      Delete
  4. smoga urusan sis di permudah kan.. Amin. Buat baik kdg kdg org tak kenang dek untung. Tak apa, percaya Allah tu adil. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Aina...insyaallah akak akan cool semula

      Delete
  5. Sabar yer..Allab sentiasa bersama akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tengah cool la ni Normi...harap akak boleh bertenang

      Delete
  6. Betul dah kata pepatah tu SA..
    Buat Baik Berpada-pada..
    Buat Jahat Sekali...

    Buat baik tu memang kita kena buat banyak tetapi jgn terlalu banyak sangat sampi org pijak kepala..
    Buat jahat tu sekali pun jangan dicuba.. kalau sekali dah cuba jahat tu jadi berkali-kali nak buat jahat..

    Ikhlaskan ajelah SA..
    Segala kebaikan yg telah dibuat tu..
    Semoga mendapat ganjaran kebaikan ditempat yg lain pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA dah ikhlaskan..dah halalkan apa jua yang pernah SA kongsikan kat rumah tu...insyaallah ada jalannya nanti

      Delete
  7. sabar lah kak...bukan semua org leh phm kita macam kita phm orang..huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah puas sabar dah zatie...rasa nak menjerit je skrg ni...

      Delete
  8. takpelah kak..yang penting kita dah buat kebaikan. Allah tahu menilai kebaikan kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak serahkan kat allah je la fiza....

      Delete
  9. Terus simpan dalam kepala...buat baik berpada-pada...huhhh pernah rasa situasi SA...pernah rasa...tp ujian ceritanya lain...tapi rasanya tetap sama...SA, Allah tu maha adil, sekejap je ujian ni...kalau kita kuat Allah bagi ganjaran, sungguh ni cakap...org tak tolong time kita susah takpe...doa pada Allah semoga Allah luaskan rezeki...sekejap je Allah bagi SA...amin

    ReplyDelete
  10. Betul.. Setuju sangat.. Kadang tu terkilan sbb kite buat baik kat org ikhlas, tp tup2 lain pulak jadi.. Menyesal pon ade sudahnya sbb dah buat baik kat dia :(

    ReplyDelete
  11. Betul tu SA....kita tak boleh terlalu baik nanti kena pijak kepala pulak

    ReplyDelete
  12. Takpe...sentiasa ada pahala utk SA...biar org bt kita..jangan kita bt orang..sy selalu pegang yg ni

    ReplyDelete
  13. Bila kacang lupakan kulit macam tu lah... be positife. :D

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah