Thursday, March 10, 2016

Info Baru Sekiranya Berlaku Kecemasan

Hi korang..
Kadang- kadang waktu kecemasan kita buntu tak tau nak buat apa kan...meh aku share sedikit info yang aku baru tau dari whatsaap, mana tau boleh membantu kan..tak tau la betul ke tak info ni tapi tak salah kalau mencuba.

1. Tersedak makanan,
2. Salah bantal,
3. Kram kaki,
4. Kaki kesemutan(kebas)

Ini adalah pengetahuan yang dapat menolong orang dan diri sendiri.

Cara pertolongan sebagai berikut:

1. Cara menangani  jika tersedak makanan --- hanya perlu “mengangkat tangan”.

Di Atlantic City, New Jersey, AS, ada seorang anak berusia 5 tahun bernama A'Zir Spence yang secara cerdik berhasil menyelamatkan nyawa neneknya, kaedah yang dipergunakannya sangat sederhana, hanya perlu “mengangkat tangan”.

Shirldine Stewart berusia 56 tahun sedang menonton televisi di rumah sambil makan jelly ketika cucunya Spence turun ke bawah untuk menanyakan sesuatu kepadanya.Ketika sang nenek memalingkan muka untuk memandang cucunya, sepotong jelly tersangkut di kerongkongnya. Sang nenek berusaha menolong diri sendiri dengan menekan-nekan bagian perut, namun tidak ada gunanya, Spence lalu bertanya: “Nek! Apakah nenek tersedak?”, namun sang nenek tidak bisa menjawab. “Saya rasa nenek tersedak. Nek! Ayuh cepat naikkan tangan nenek!” Nenek Stewart lalu mengangkat tangan di atas kepalanya dan ternyata jelly itu keluar dari kerongkongannya. Spence menyampaikan kalau kaedah ini dipelajarinya di sekolah. Jadi cara menangani jika tersedak makanan --- hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Salah bantal
Kadangkala ketika bangun tidur, anda mendapati diri anda salah bantal, yaitu merasa sakit di leher. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, anda hanya perlu mengangkat kaki anda, kemudian tarik ibu jari kaki dan pijat dengan memutar searah atau berlawanan arah jarum jam.

3. Kram kaki
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih enak.

4. Kaki kesemutan(kebas)
Ketika kaki kiri kesemutan, ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan kesemutan, ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga...

Jangan simpan saja info ini. Silakan berbagi. Siapa tahu Anda dapat menyelamatkan orang lain.

Semoga bermanfaat
👆tak tau betul ke tidak...cuma nak kongsi je, mana tau berguna

5 comments:

  1. sangat bermanfaat..terima kasih..suka dapat info ni..betul bila sesuatu berlaku dengan pantas kadang kita seolah hilang punca..tahu pun jadi macam tak tahu apa apa..

    ReplyDelete
  2. baru tahu pasal ni..thanks kak sa..

    ReplyDelete
  3. okay...sally take note yang cramp tuu...sebab selalu jadi...Sally tak suka pakai selimut masa tido

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah