Wednesday, March 9, 2016

Gerhana Matahari Tanda Kebesaran Allah...

Salam..

Pagi ni memang nampak gerhana matahari tapi cubaan amik gambar tak menjadi..aku jadi pening..sebab terdedah pada cahaya kan..apa yang ada dalam gambar kat bawah ni aku dapat dari whatsaap adik aku kat Penang..dengarnya di Indonesia jelas kan gerhana matahari ni..cuma kat Malaysia sikit je..kena tunggu lagi 26 tahun baru jumpa lagi..bertuah hari ni dapat jugak tengok at the age 38 years.




Gerhana Tanda Kebesaran Allah

إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَإِنَّهُمَا لَا يَنْخَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلَا لِحَيَاتِهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَكَبِّرُوا وَادْعُوا اللَّهَ وَصَلُّوا وَتَصَدَّقُوا

"Sesungguhnya matahari dan bulan adalah sebahagian dari tanda kebesaran Allah, dan keduanya tidaklah mengalami gerhana karena kematian atau kelahiran seseorang. Kerana itu, apabila kalian melihat gerhana matahari atau bulan, maka bertakbirlah dan berdoalah kepada Allah, serta solat dan bersedekahlah. (HR Muslim No: 1499)


Pengajaran:


1.  Kita disuruh memerhati dan memikirkan tanda-tanda kebesaran dan keagungan Allah di alam ini. Seluruh makhluk di alam ini, samada besar, kecil, yang bergerak mahupun yang diam - di bumi mahupun di langit, semuanya tunduk di bawah pengaturan Allah. Justru sewajarnya kita hanya menyembah kepada Allah yang satu dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun.

2.  Tidak ada sesuatu yang berlaku samada berbentuk musibah atau manfaat seperti kematian atau kelahiran atas campurtangan dari makhluk. Semua atas kekuasaan Allah.

3.  Kewajipan kita untuk takut kepada Allah, karena dengan kebesaran-Nya - sangat mudah bagi Allah untuk menimpakan azab terhadap orang-orang yang durhaka.

4.  Peringatan untuk kita selalu bersandar kepada Allah  dalam menghadapi hal-hal yang menakutkan

5.  Peringatan untuk kita bahwa hal-hal yang menakutkan itu muncul karena dosa-dosa kita, maka hendaklah kembali kepada Allah dengan beribadah dan memohon ampun kepada-Nya agar Allah  menghilangkan musibah tersebut

6.  Disunnahkan bagi yang “melihat” gerhana untuk melakukan sholat gerhana. Adapun bagi yang tidak melihatnya secara langsung, seperti karena terhalang mendung maka tidak disyariatkan

7.  Disunnahkan ketika gerhana untuk bersegera memperbanyak doa, dzikir, istighfar, taubat kepada Allah  dan bersedekah.

8.  Hikmah solat gerhana adalah dalam rangka menaati dan meneladani Rasulullah SAW, dan menundukkan diri kepada Allah  agar diselamatkan dari berbagai bencana

9.  Disunnahkan bersedekah dengan niat karena Allah dan boleh disertakan niat agar Allah menghilangkan musibah.


13 comments:

  1. Alhamdulillah...sempat jugak menunaikan solat sunat gerhana tadi....

    ReplyDelete
  2. Begitulah betapa besarnya kekuasaan Allah. Alam semesta ini dibawah kelolaanNya
    Semoga fenomena ini semakin mendekatkan diri kita kepadaNya

    ReplyDelete
  3. subhanallah.... sgt cantik kejadian nya

    ReplyDelete
  4. kuasaNya kan...sempat tengok jap tadi tapi kepala pening sebab silau sgt

    ReplyDelete
  5. tak sempat nak tengok tadi huhuhuhuhuhu sedeyyyy

    ReplyDelete
  6. SubhanaAllah. Cantik sangat kejadian alam. Good sharing btw, :)

    ReplyDelete
  7. Kita semua milikNYA dan Alhamdulillah kita antara yang berjaya dapat lihat kebesaranNYA pagi tadi kan.. ;)

    ReplyDelete
  8. tak berkesempatan tengok gerhana matahari pagi tadi =__='

    ReplyDelete
  9. fenomena tanda kebesaran Allah :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah