Tuesday, April 7, 2015

Rezeki Sekawan Merpati...

Rasanya aku pernah up tentang sekawan merpati kat belakang rumah aku....sekarang ni aku notice dah semakin banyak dan makin gemuk plak...amboii..riang ria kamu eh merpati...terbang sana sini..happy...

Ada je lebihan nasi...aku taburkan kat belakang rumah...seronok tgok diorg berebut2...mmg ada je lebihan nasi bg kat Merpati...sambil lempar...sambil cakap...

Doakan rezeki aku murah seperti murahnya rezekimu setiap hari...

Hahaha...macam la diorang faham..kan....





Dulu aku marah abah bila lempar makanan kat burung merpati tu...sekarang aku plak terikut..hihihi....besar pahala bagi haiwan makan...aku pun x tau dari mana datangnya burung merpati ni...x tau sapa yg bela..nak kata dari ladang getah berdekatan mustahil kan...x pe la..walau dari mana asalnya...mmg meriah kat blkg rumah tu...kadang2 kucing pun cuba nak tangkap...tp tau je la merpati kan...nampak jinak..tp bila dekat dia lari...
Susah kucing nak rapat...
Eh macam kena plak ngan peribahasa melayu
Sejinak2 merpati..bila dekat engkau lari...eh betul ke?

16 comments:

  1. lieya penah bace tau along...kalo pagi2 kite sedekahkan mkknn kat sekawan merpati mmg murah rezeki kite.... bagus gak ade merpati mcm nie...leh jadikan rutin tiap pagi .....dah ade pets sendiri heheheeh tapi ni pet yg dtg umah mintak makan jek laa kikikikiki

    ReplyDelete
  2. semoga murah rezeki SA sekeluarga
    banyak pahala berbuat baik dengan haiwan ni

    ReplyDelete
  3. Daddy Ty selalu bagi makan kat burung merpati dan kucing2 belakang umah. Happy dia. Dia akan kata nak bagi makan kat cucu.. hehe

    ReplyDelete
  4. seronok tengok merpati ni banyak² SA...mana tau selalu ktia bagi rezeki kat dia,dia doakan rezeki berlipat kali gnda untuk kita pulak

    ReplyDelete
  5. seronoknyaaa tengok merpati banyak banyak macam tu . semoga dipermurahkan rezeki akak selalu :D

    ReplyDelete
  6. ramainya..murah rezeki akak..aamiin

    ReplyDelete
  7. Murah rezeki kalo bg haiwan mkn. Sesekali layan merpati boleh release stress jugak..burung merpati ni comel.

    ReplyDelete
  8. comel burung merpati..
    tp ssh nk pegang.. haha

    ReplyDelete
  9. bila bagi makan dekat haiwan memang besar pahalanya...inshaAllah

    ReplyDelete
  10. Wah dah boleh bayangak berada di England ni...hahaha

    ReplyDelete
  11. Burung2 tersebut pasti mendoakan mereka yang menghulurkan makanan.. ;)
    Moga makin murah rezeki hendakNYA.

    ReplyDelete
  12. moga rezeki akak makin murah..amin..

    ReplyDelete
  13. merpati ni terbang sekawan... kat mana ada makanan dia akan ulang2 ke tempat tu setiap hari.. mcm di penang dan kedah.. kebanyakan kaum india suka beri makan merpati di hadapan kedai mereka.. dan without fail.. merpati tu dtg hari hari selama berpuluh tahun! ajaib kan!

    ReplyDelete
  14. betul..kalau selalu bagi makan,merpati ni akan sentiasa datang..rumah india dekat belakang rumah,,memang pagi2 akan penuh..

    ReplyDelete
  15. mana datang pulak merpati sekawan ni..bila dah sekali singgah mesti singgah lagi..rezeki mereka kan..kita pulak ada rezeki lebih diberikan :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah