Tuesday, April 7, 2015

Pasar Tani Tanjung Ipoh Kuala Pilah...

Antara aktiviti aku bila balik Seremban adalah bawak abah dan mak pi pasar  tani cari sayur2 kampung untuk mak..mak perlu banyak makan sayur2...buah pun tgok buah apa yg boleh makan....aku plak..suka je pi pasar tani...kat sini la boleh cari macam2 kan..dari bahan basah, bahan kering sampai la ulam ulaman....seronok tgok warga2 otai keluar pi pasar tani...susah nak nampak anak2 muda...kalau ada pun budak2....berlari2 sana sini...anak muda x minat pi pasar tani kot.....


X ramai orang pun masa ni...suka sgt sbb boleh je rembat apa yg nak rembat


Buah durian belanda


Pucuk pegaga Original...yg x ori yg panjang2 tu...


Bunga kantan..ni aku beli banyak utk mak tea lady opis...dia mmg ada pesan


Yang ni aku dah lupa nama dia..apa ntah atuk tu ckp


Cendawan kukur...sedap ni kalau masak oyster sauce...masak lemak cili api campur pucuk ubi pun sodap..


Memang seronok sesekali pergi pasar tani...korang boleh tgok macam2 ragam peniaga dan pembeli...masa aku pi ni ramai yg warga2 tua...suka tgok cara  diorang tawar 
menawar...ada yg melatah...ada yg marah2 mahal..ye la..atuk2 ngan nenek2 kan...
Mana diorg nak beli barang kalau mhl...aku ingat nk belipokok bunga jugak...sebab mmg ada jual especially orkid...tp giler mhl...sepokok cecah RM40...anak pokok je kot..
Tunggu la nanti aku cari kat nursery...lg murah...
Melampau plak harganya...abah nk beli pokok mangga nk tanam depan umah pun aku x bg beli...nk mkn mangga beli je nanti...

Bila duduk2 aku terfikir...aku macam x boleh nak bayangkan nasib anak2 aku bila ekonomi negara makin teruk dan taraf hidup makin tinggi
Korang terfikir x apa aku fikir?






11 comments:

  1. dok kg ok lagi kak..klau kak bandar xblh makan gamaknya..harga melampau-lampau tinggi..huhu

    ReplyDelete
  2. anak pokok pun kena gst kot?
    hehehe

    ReplyDelete
  3. Durian belanda sedapnye..bukan tuh daun kunyit ker kak..falsya xtau pun saje teka..hahahaa

    Sama la ngan falsya..falsya pun duk pikir bende sama..kalau skang ekonomi negara dh mcm nie..future mcm mana pulak..mcm mana anak2 nak survive..smp falsya pikir mcm mana anak2 nak beli umah sedangkan skang punye rege pun dh nak cecah sejuta..hurmmmm..

    ReplyDelete
  4. Pergi pagi-pagi sebelum matahari mencanak naik baru best.. beli pulak sayuran kampung memang ohsem lah.. ai isi suka..
    Jangan kata masa anak2 kita nanti, sekarang ni pun dah terasa.. huhuhu..

    psstt: tu sayur kecur kan.. maaf kalau salah..

    ReplyDelete
  5. sedap tu buat ulam pegaga..heheh..

    ReplyDelete
  6. buah durian belanda tu mmg sedaaaapppppp

    ReplyDelete
  7. memang senang nak cri ulaman kampung kat pasar tani..tula kan kak,sekarang pun dah rasa..akan datang lagi lah..hemm,,

    ReplyDelete
  8. tak pernah lagi pergu pasa tani tanjung ipoh ni padahal dekat je pun dengan rumah MIL

    ReplyDelete
  9. Durian belanda tu buat jus sedap sangat.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah