Thursday, June 25, 2015

Di Sebalik Melatih Anak Berpuasa..

Gambar dari Utusan

Hi korang...

Pernah tak korang menghadapi situasi macam dalam gambar?

Dalam ada kita mendidik anak2 kecil seusia 6 tahun ke atas memang menghadapi kesukaran dan dugaan kan...Alhamdulillah aku dah melepasi susah payah mendidik anak berpuasa...kakak Dania berpuasa half day seawal umur 5 tahun..start 6 tahun sampai sekarang alhamdulillah kakak Dania dah berpuasa penuh...cuma sekarang ni je la takut diax puasa penuh sebab dah anak dara kan...itu dah lumrah wanita cuma kakak Dania cepat sangat je...hihi...

Bercakap tentang dugaan masa mula2 dia belajar puasa penuh dulu...mmg betul2 menduga..boleh dikatakan beratus2 kali dia tanya...
"bila boleh buka puasa ni mama"
" lambat lg ke mama"
" dah azan  tu mama"
" mama...kembar ni mkn depan kakak"
" tv ni asyik cerita pasal makan je"

Hahaha...macam2 ayat lagi yang keluar...paling kesian macam orang dah 10 hari x makan..lembik..melepek je...sampai nak bg cawan pun lemah je dia...tp sekarang dia dah ok dh...dah kuat semangat..dah boleh tolong hidang...tolong masak...

Tak tau la korang punya pengalaman macam mana pulak...ada kawan aku anak dia sampai berdukung nak bawa ke meja makan....kelakar betul...tp mereka nak berpuasa..itu yang bagusnya..cuma x bagus bila kita suruh mereka berpuasa tp kita betikan ganjaran sehari RM5 or RM10...itu bermakna dia terpaksa berpuasa sbb nak dapatkan ganjaran...kan...aku tak pernah ajar anak macam tu...macam dia x ikhlas puasa...sebaliknya terangkan kenapa oerlu berpuasa....

Lain orang lain caranya...korang macam mana?

Jom share jom....

16 comments:

  1. hehehe...tp betul la kan kak katun tuh..time kecik2 dulu selalu kene cenggitu...stress jerrr..

    mcm mana la si mek nnt...hehe

    ReplyDelete
  2. macam2 pengalaman ada masa anak2 mula belajar berpuasa
    #clickclicknufnang

    ReplyDelete
  3. tak ada anak lagi.. tgk gelagat anak sedara je lah.. anak sedara i kalau sekolah bolehlah puasa penuh, klu cuti liat je dia.. hehe

    ReplyDelete
  4. Lain anak lain ragamnya.. hehehe.. ;)
    eemm.. nanti ai ingat ai nak buat entry khas utk anak2ler pasal belajar berpuasa ni.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. Betul tu SA. Tak setuju kalau ajar anak puasa diberi ganjaran....

    ReplyDelete
  6. masa mula berpuasa kecik² dulu memang letih tapi bila dah mula belajar tu rasa okay je berpuasa..cuma letih sikit² la.

    ReplyDelete
  7. Salam, hahaha comel je dia belajar berpuasa...saya pun same mcm tu dulu, gigih betul nak bpuasa, tp half day je pun, dia punya letih macam seminggu tak makan..hahaha...masa2 kecik2, mmg abah beri hadiah kalau dapat puasa penuh..xpe kot, sebagai galakan kat anak2 yg kecik tu..hehe

    ReplyDelete
  8. Saya oun tak pernah dipaksa berpuasa.

    ReplyDelete
  9. saya tak paksa tapi ajar dan ceritakan kepada anak² kelebihan berpuasa.. bila dah tau mereka akan seronok nak belajar puasa..

    ReplyDelete
  10. Betul tu kak s.a umul setuju bab gnjaran tu

    ReplyDelete
  11. Anak saya puasa masuk hari ni dah perasan jam makin longgar..heheh..dah kurus dah..hahah

    ReplyDelete
  12. sy sebab pergi sekolah... tadika yg islamik cm tu kan.. so..kwn2 berpuasa..cikgu2 citer sal berpuasa....

    seronok dgr...... sikit2 pupuk smgt..... huhuuuu....finally, penuh..alhamdulillahhh

    ReplyDelete
  13. aida dulu, start puasa skola rendah.
    anak2 aida plak skang da start 5 thn.
    aida x paksa. didikan dari tadika.
    maklmlah anak2 aida kan dok tadika dari baby lagi.
    alhamdulillah diorang ok sehingga la kul 7 ptg.
    then baru la diorang bising...
    hi hi hi hi ibu ni buat pekak ajer la...

    ReplyDelete
  14. Tahun depan boleh ajar adam berpuasa.

    ReplyDelete
  15. Ank2 kita ok je dlm berpuasa takde masalah..alhamdulillah

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah