Monday, June 29, 2015

Ramadan Bukan Untuk Pembaziran. ..

Jangan Biarkan Diri Kita Diselubungi Pembaziran



Pembaziran amalan Syaitan kan...macam mana tu? Ye la bulan Ramadhan adalah bulan untuk bersederhana dalam segala segi..terutamanya bab makanan...dah 10 hari kita umat islam menjalankan kewajipan menunaikan ibadah puasa...selama 10 hari ni jugak la aku x pernah pergi Bazaar Ramadhan...Swbab pernah la dulu beli macam2 sekali x habis....last2 tong sampah yang makan...sama macam dalam gambar kat atas tu...

Baru2 ni aku berpeluang  makan di sebuah hotel..jam baru pukul 6.45 petang..kebetulan kedudukan aku di tengah2 dan aku boleh tengok meja kiri kanan depan belakang...aku leka update blog masa tu ..si dia tegur suruh tengok situasi..meja kami kosong...tapi meja kiri kanan dan depan belakang penuh dengan makanan sampai susah nak letak  cawan..bertimbun makanan...aku tengok plak aku jadi malu...ya allah boleh habis ke....bila tengok keadaan macam tu aku jadi Tak selera nak makan....hihihi..nampak x...terapi kat situ...apa jadi lepas tu..bila beebuka puasa masing2 serbu makanan..x sampai 10 minit..diorang dh kenyang...dah x boleh makan lagi dh....atas meja banyak lagi makanan...see..pembaziran betul..ingat lepas tu dia akan sambung makan lagi...tp x ..diorang pergi macam tu aje...betul mmg buffet di bayar so boleh makan berapa banyak selagi mampu nak makan...tp berpada2..amik setakat yang boleh makan je kan..yang balance makanan apa jadi? Staff hotel pungut sambil geleng kepala...bila tgok situasi tu...malu giler..malu kat bangsa2 lain jugak...sedih hati tau...memang x banyak aku makan..sebab perut dah kenyang tgok situasi tu..si dia senyum je...dia ckp..ini la lurah orang kita...

Kisah aku tadi tu aku jadikan pengajaran...sejak dari malam tu aku berbuka puasa ikut cara  si dia...bersederhana.kadang2 x sempat sampai kat tempat berbuka..kami hanya buka puasa dalam keta...makan sebiji dua kurma dan minum air...lepas tu baru pergi makan..kalau makan kat luar la...lepas tu kalau kat rumah aku amalkan benda yg sama....
Sejak tu aku mmg x rasa nak makan banyak...betul aku puasa sehari suntuk..patut makan untuk cover tenaga dari siang....tp aku makan ikut keperluan...hihihi...xde la masalah berat badan naik walau di bulan puasa...

Aku nak seru semua..marilah kita semaikan sifat kurangkan pembaziran...x bagus pun...kalau boleh pihak2 hotel kenakan caj kepada mereja2 yang tidak menghabiskan makanan...macam sesetengan restoran steambot buat...setiap 100 gram makanan yang dibazirkan kena caj RM10 ringgit atau lebih...syg la kalau lebihan makanan tu di buang dalam tong sampah aje....

Semoga kita semua dapat memupuk sikap tidak membazir...pembaziran makanan adalah merugikan....

17 comments:

  1. selamat pagi dari syira lokman..hehee ^_^

    ReplyDelete
  2. sama la kak...kitaorg pun berbuka kat umah takat ape yg ade je..takde nyer nak membeli..

    ReplyDelete
  3. betul tu along...kalo buffet org akan amik tamak sbb pikir nilai duit yg di bayar....

    kalo laa org tu dpt join lieya kat masjid, lagi insaf agaknyer...berbuka besederhana betul....yg penting takde istilah buang2 nieh....tong sampah pun kosong jek tak byk sisa makanan yg tak abis....

    ReplyDelete
  4. Salam, hmm betul tu kak.. saya baru semalam ada makan2 buffet ramadhan..ada sorg staff saya ni mmg xpernah makan2 mcm ni, asal keluarga yg xberapa senang..datang buffet segala bagai dan semua jenis makanan penuh dia amek letak kat meja...lepas tu xhabis..hmm...malu bila nak tinggal meja dgn sisa makanan yg xbersentuh lagi tu..mesti staff restoran geleng kepala jugak..segan saya..

    ReplyDelete
  5. kalau ikut saya, tak perlu pun berbuka dekat hotel or any kedai yang ada buffet ramadhan...dah sah2nya takkan mampu nak makan semua makanan yang dihidangkan :p

    ReplyDelete
  6. betul kak..setiap kali kalau buka kat hotel mesti ade je yg xabis makanan..bertimbun2..

    ReplyDelete
  7. Itu satu hal.. lagi satu dah makan tinggal bersepah2 atas meja.. memang ada orang akan kemas tapi at least susunlah sikit bagi nampak elok sikit..
    Kalau ai.. ai akan pastikan susun letak setempat bagi senang dorang nak kemas.. sampai hubby cakap kat dorang 'ada keje kosong tak.. kalau ada bagi dekat akak ni.. akak ni takde keje..' huhuhu..
    Bulan Ramadhan ni dah lama tak makan dekat luar.. lebih selesa layan anak2 di rumah.. ;) tunggu dorang besar skit kot.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. Memang dah tak makan luar sejak dari tahun lepas.. Hayati puasa sedalam-dalamnya..

    ReplyDelete
  9. berbelanja lah ikut keperluan bukan kemahuan, kan SA .

    ReplyDelete
  10. ha..tu la..kan??masa lapar memang semua benda kita nampak sedap..semua kita nak tapi fikir2 la perut kita yang hanya besar penumbuk ni..mana la muat dengan nasik penuh pinggan,air lagi..kuih lagi..uih..larat ke nak jalan kalau dan sendat perut tu..

    ReplyDelete
  11. tak elok membazir di bulan puasa ni kan..ikut nafsu sangat yang tamak nak makan banyak tu.

    ReplyDelete
  12. betul sangat tu kak...kadang bila dapat invitation ni...dah jadi lali dengan org yg suka membazir...penuh meja...semua nak...so far sally tak ke bazaar pun lagi...membeli jangan cerita laa...ibu masak nasi, makan tu je...kenyang dan hati senang tak fikir makanan yg tak terhabis :)

    ReplyDelete
  13. cik nor buang sisa jer dalm tong sampah..:)

    ReplyDelete
  14. Memang mcm tu perkara biasa. Tahun ni belum pernah beli apa lg dari bazaar ramadhan. =D

    ZH Blogger

    ReplyDelete
  15. Usah membazir ..tu amalan sasitan

    ReplyDelete
  16. Kalau makan beedua mmg berjimat...hejejje

    ReplyDelete
  17. perut ni memerlukan air yg byk jer, memang beria lapornyee....
    tp sbnrnye, bru mkn sikit, dh agakk kenyangg rsenye,,,huhuhuh

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah