Friday, November 21, 2014

Jalan ditutup kerana ketam melintas



AUSTRALIA, (MLP) - Lebih 120 juta ketam yang mendiami Pulau Christmas akan memenuhi jalan raya pada setiap tahun antara bulan Oktober dan November.

Ini adalah kerana waktu tersebut adalah tempoh musim mengawan bagi ketam-ketam di Pulau Christmas jadi ia berhijrah dari pulau ke laut untuk bertelur.

Oleh kerana kehadiran ketam yang banyak pada tempoh penghijrahan tersebut, pihak berkuasa terpaksa mengarahkan jalan raya di pulau tersebut ditutup agar ketam-ketam tersebut tidak dilanggar kenderaan ketika ‘melintas’.

Kebiasaannya, ketam merah mengambil masa 4 minggu untuk bertelur, sebelum pulang kembali ke habitat asalnya.



Giler kentang banyak betul ketam ni...kalau aku ada la...meh tangkap ketam ni meh...leh masak lomak cili api... ( kot mampu tangkap la)..orang cakap ketam yang tengah bertelur isinya tengah banyak kan....huiii...sedapnya ketam....hui...sedapnya telur dia.......ermmm......

14 comments:

  1. Byknye....dpt tangkap ni buat masak lomak cili api sedap ni..

    ReplyDelete
  2. Hahahahaha comel jer. Banyak betul

    ReplyDelete
  3. Pentingnya ketam daripada manusia...Acik tak boleh makan ketam..kalau makan ketam, tak boleh bangun langsung...Tulang belakang sakit sangat

    ReplyDelete
  4. cute je..'singgah sini kak... payah betol nak blogwalking..
    Mama Niza

    ReplyDelete
  5. Syok ni. Tangkap buat lemak cili api. Meleleh air liur

    ReplyDelete
  6. Hehehe mak aii ketammelintas jalan kena tutup ..Alahai .........

    ReplyDelete
  7. Banyaknyaaaaaa! Masak sedap ni! haha

    ReplyDelete
  8. hahahaha adoi.... awat laa meremang je bebulusss roma ni... comeyyy sangat ada jalan khas untuk ketam.... sampai tak boleh lalu tuuuu

    ReplyDelete
  9. ketam macam ni boleh makan ka?

    ReplyDelete
  10. sedapnya ketam masak lemak. nak plak yang banyak telur...

    ReplyDelete
  11. Salam, haha kalau aku tgk ketam banyak gini mmg tak sempat nak fikir mask apa lagi dah, aku cabut dulu lah ye~ takot kena kejar..hahah

    ReplyDelete
  12. kalau ada kat malaysia ni jalan ditutup sebab orang tengah tangkap ketam..hehehe..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah