Thursday, October 29, 2015

Tentang Demam Kepialu (Tifoid)


Apa Itu Demam Kepialu (Tifoid)?


Demam Tifiod adalah satu jangkitan bawaan makanan disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi (S. typhi). Bakteria ini terdapat di dalam darah, urin dan najis pesakit dan juga najis pembawa. Pembawa adalah seorang yang mempunyai bakteria tifoid tetapi tidak mempunyai gejala demam tifoid. Mereka ini sukar dikesan dan sentiasa mengeluarkan bacteria tifoid di dalam najis dan seterusnya menjangkiti orang lain.

Cara-cara Demam Kepialu Merebak 



  1. Melalui makanan dan minuman yang tercemar oleh najis manusia yang mengandungi bakteria Salmonella typhi.
  2. Melalui makanan dan minuman yang di sediakan oleh pesakit dan pembawa.
  3. Melalui hinggapan lalat yang membawa bakteria Salmonella typhi.
  4. Menggunakan bekalan air tidak bersih.

Tanda-tanda dan Gejala 

  1. Demam panas berpanjangan
  2. Sembelit
  3. Sakit kepala
  4. Cirit birit
  5. Sakit perut
  6. Sakit badan / lemah / letih lesu
  7. Kurang selera makan
  8. Mata layu dan cengkung
  9. Tidak sedarkan diri dan meracau
  10. Ruam (bintik merah pada bahagian atas badan)


Langkah-langkah Kawalan Demam Kepialu oleh Pengendali Makanan 

  1. Mengendalikan makanan mengikut tatacara pengendalian makanan selamat dengan memastikan:



  • Premis makanan bersih
  • Telah menghadiri kursus pengendalian makanan.
  • Telah mendapat suntikan vaksin tifoid.
  • Sentiasa memakai apron yang bersih serta penutup kepala dan kasut yang bertutup semasa mengendalikan makanan.
  • Bahan mentah untuk masakan mestilah segar.
  • Proses nyahbeku daging atau ayam perlu sempurna.
  • Mencuci makanan dengan menggunakan air terawat yang mengalir
  • Masak menggunakan air terawat
  • Makanan perlu dimasak dengan sempurna sehingga suhu didih.
  • Makanan yang telah dimasak diasingkan dari yang mentah.
  • Makanan yang telah dimasak hendaklah disimpan dalam bekas bertutup untuk mengelakkan urungan lalat.
  • Menghabiskan makanan dalam masa 4 jam selepas ia disediakan.
  • Makanan yang disimpan pada suhu 0oC – 4oC
  • Makanan yang dipanaskan semula melebihi suhu 60 oC.
  • Menggunakan penyepit atau sudu yang bersih untuk menghidangkan dan mengambil makanan.


Menjaga kebersihan diri termasuk membasuh tangan sebelum menyediakan makanan dan selepas ke tandas.

Menggunakan tandas yang sanitari (bersih dan sempurna).

Sentiasa memastikan air minuman menggunakan air yang telah dididihkan atau boleh menggunakan air minuman berbungkus.

11 comments:

  1. semoga kita semua dijauhi dari penyakit2 merbayaha mcm ni ..nauzubillah..yg penting kena jaga kebersihan dan amalkan bismillah 5 setiap kali nk makan :)

    ReplyDelete
  2. sangat menakutkan gejala-gejala sebegini, jaga kebersihan sebaik mungkin dan pilihlah tempat2 makan yang diyakini bersih :)

    ReplyDelete
  3. skrg ni mkn kat luar cr kesai yg mmg bersih dan mkn makan yang baru dimasak klu nasi campur tu risiko tinggi sikit la ....

    ReplyDelete
  4. macam2 penyakit sekorang ni...kena berhati2 selalu

    ReplyDelete
  5. Moga kita semua dijauhkan dari penyakit ini.. Nauzubillah..

    ReplyDelete
  6. kat kawasan rumah saya sekarang musim lalat..memang rimas rasa malas nak buka pintu..boleh jadi punca kepialu juga rupanya ye??

    ReplyDelete
  7. moga kite semua dijauhkan dari penyakit ni..takut betul skang nie..

    ReplyDelete
  8. skrg risau nak makan kat luar...hmm...restoran pun tak boleh nak agak

    ReplyDelete
  9. kebersihan diutamakan..bawak bekal senang :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah