Monday, October 19, 2015

Menyedut Di Hari Sabtu...

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut

Hari Sabtu punya menu. Jom la kita menyedut..beli Sekilo lebih dengan harga RM22 di pasaraya Zamart. Hurm agak mahal kan...tapi berbaloi sebab Siput nya besar- besar...Bertabah la aku memotong montot siput ni sensorang dan as usual masak sorang-sorang. Laa...sekilo lebih tu banyak rupanya...hehehe..biasa la sesekali masak di tambah hasutan si Syaitan Nirrojim masa beli..ingat sikit...rupanya dah cuci sampai bersih jadi banyak plak...dah la yang makan pun aku je..mak tak leh makan...abah tak berapa suka..Dania? sejak kecik memang abah x bagi makan siput sedut...bengap nanti katanya...eh...yer ke...biasa la kan orang tua- tua banyak pantang larang ( padahal aku dah bagi Dania makan beberapa ketul..shhh....kira adil la tu sebab takut kempunan plak anak aku).

Proses memotong montot siput sedut ni tak la sesuah mana..korang kena agak-agak je panjang mana nak di potong..memang renyah tapi seronok...pernah aku potong 5 kg siput sedut tahun lepas. masa raya haji kalau tak salah.



Ini la hasilnya setelah di masak...

Petua nak masak siput sedut ni kan..jangan korang letak cili banyak2...kang ada terjuih bibir macam Anita Sarawak....tebal je bibir tu kang...hehehe...serai kena ada bagi wangi...dan jangan lupa letak asam keping skit...bertambah sedap lauk tu...siyes...cuba la...dan..watak utama paling penting sepanjang aku berguru masak ngan mak aku kan....gunakan KUNYIT HIDUP. Walau macam mana malasnya pun kalau nak lauk korang sedap...gunakanlah ikut cakap orang tua-tua.

Macam aku ni derhaka terlebih...ngeh..ngeh..ngeh..

5 comments:

  1. alahai..sedapanya..sy suka msk lmak kuning siput sawah..umah sy dekat dengan sawah..:)

    ReplyDelete
  2. aduh sedappp nya SA teruja kaknoor tengok

    ReplyDelete
  3. Ala, sedapnya. Feberet Sha jugakkk. Setiap kali puasa, dalam sebulan tu, mesti sekali nak makan jugak.

    ReplyDelete
  4. kak ana suka gak makan cik siput sedut ni SA, masak sendiri belum pernah lagi :)

    ReplyDelete
  5. suka jg makan tp nak membuatnye mls.....

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah