Tuesday, September 3, 2013

Pucuk Keledek Goreng Belacan...


Pernah mkn tak?
Aku suka Pucuk keledek goreng belacan...sedap sgt2

Meh nak kongsi resepi ngan korang...

Bahan2
1. Secekak pucuk keledek... (kat pasar byk jual)
2. Cili api 15 biji / ikut kepedasan yg korang suka *
3. Seinci belacan *
4. 5 ulas bawang putih*
6. Ikan bilis /udang kering *
7. Minyak untuk menumis

Cara2 masak

1. Bahan2 bertanda * di tumbuk lumat
2. Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan2 yg di tumbuk td sampai betul2 garing dan naik bau..
3. Masukkan pucuk keledek...
4. Jangan terlalu layu
5. Rasa dulu masin ke x sebab belacan mmg dh ada garam...If kurang masin pandai2 la letak garam kan...hHihihihi. .
6. Sedia dihidang...

Selamat Mencuba....



23 comments:

  1. Kakcik biasa makan kangkung goreng belacan je. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina suka buat ni kakcik...SA tanya ada aunty tu mcm mn nk masak..dia ajar cara masak

      Delete
  2. umh sy bnyk pucuk kledek ni...x penah buat..selalu biras dtng ambik...dia orng melaka...dia kata sy rugi x tau mkn...hehe...

    ReplyDelete
  3. Sedap ni...walaupun rasa dia kelat2 sikit tp best tumis kering dengan cili api...

    ReplyDelete
  4. firsttime baca, nampak macam sedap :)

    ReplyDelete
  5. slalu buat kangkung goreng belacan je..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba deqla cuba....sedap deqla lemak2...

      Delete
  6. pucuk keledek goreng blacan> 1st time tgk ni..taknah lg mkn..

    ReplyDelete
  7. pucuk keledek tak pernah ..kalau kangkung selalu la masak mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 mmg takut nk cuba...tp saja nk merasa...sedap plak...

      Delete
  8. Sedap ni...
    Mak AJ selalu masak pucuk keledek ni...

    ReplyDelete
  9. lama dah tak makan pucuk keledek ni...memang sodap

    ReplyDelete
  10. MIL ada masak ni, tapi bila dia sebut pucuk keledek...xreti nak makan. huhu...terasa pelik pulak

    ReplyDelete
  11. masa kekecik dulu mak selalu buat... mmg sedap..dari kangkung..kite rase la..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah