Wednesday, September 23, 2015

Ngeri Nak Balik Raya Bila Fikir Semua Ni...

Jaga Mulut Ketika Berhari Raya

Korang pernah? Aku yang balik kampung bukan musim raya pun selalu kena...tapi aku adakala malas layan angkat punggung jauhkan diri tak pun bagi sedas 2 das je sampai orang tu terdiam..pernah la sekali aku cakap kat orang yang tanya tu...

Dia : Eh Along bila nak kahwin ni...
Aku : Bila...ooo along tunggu suami akak kahwin lagi satu baru along kahwin

Sentap akak tu dengar..sampai la ni aku ngan dia tak leh nak bersemuka..adakala aku rasa bersalah...tapi ada kala aku kena pertahankan diri aku jugak kan...so..biar kan aje la....


Bukan orang-orang tua je yang selalu tanya macam ni...malah golongan muda jugak dan jngan terperanjat yang lelaki pun sibuk tanya soalan yang sama sampai sanggup melabelkan aku sebagai tak laku...puaka sungguh mulut dia kan...tapi takpe..allah bersama dengan orang yang teraniaya...dan aku memang alu-alukan diorang bertanya sebab aku dah ada jawapan baekkkk punya untuk soalan-soalan kat atas tu...sure makan dalam punya jawapan...

Hairan betul..kenapa sibuk nak jaga tepi kain orang sedangkan kain sendiri koyak rabak tak peduli...zaman dah serba moden tapi masing-masing masih kolot fikiran dan tak percaya pada Jodoh dan pertemuan...kan?Tak fikir langsung tahap sensitiviti orang yang menerima soalan...ini la masalah orang di sekeliling kita nak-nak makcik-makcik kat kampung..kalau bertanya anak masing2 dah laku takpe..ni tak laku-laku lagi...agaknya itu sebab tak laku kot..sebab orang takut nak pinang sebab mak diorang suka jaga tepi kain...allah..moga dijauhkan sedara mara kita macam tu....

9 comments:

  1. Assalamualaikum Amanda Suria,

    Ohh pertanyaan kategori lazer itu selalu saya hadapi..
    Bila dah kahwin, tanya bila nak beranak, bila dah beranak tanya anak sorang jer? Soalan lazer yang saya terima setakat itu buat masa ini..

    Saya mengambil pendekatan yang sama, tak perlu kata apa-apa, just angkat punggung..
    Kadang-kadang mereka yang bertanya tu langsung tak fikir perasaan orang lain yang sedang diuji.. Sabar jer lahh..

    ReplyDelete
  2. Ermmm..kn.kn..ummul akn dpt soalan no4 tu..

    ReplyDelete
  3. setujuu kak. memang biasa soalan2 tu mesti wajib keluar. kadang2 tak faham jgk.
    Jodoh kat tangan allah. so xtau bila nk kahwin.
    Anak pulak, ada rezeki allah bagi, dapat la nanti. Insyaallah.

    #sayatakkahwinlagi

    ReplyDelete
  4. biasalah tu SA, buat tak tahu je ,yang penting kita enjoyyy raya hihi :)

    ReplyDelete
  5. Jawab je, rezeki belum tiba, dalam hati, smg dia berubahhh la gamaknyer yeeee...
    mbe dy saje nk ramah ramahhh tp terslah soklan pulokkkk

    ReplyDelete
  6. semuanya urusan Allah..kita takde jawapan :)

    ReplyDelete
  7. Itu urusan DIA..
    Kita hanya merancang dan berusaha.. selebihnya DIA yang menentukan..
    Kalau dah banyak kali kena macam tu, memang lepas tu ai akan elakkan dari dari bertembung dengan orang macam tu.. silap2 terlepas kata nanti.. huhuhu..

    ReplyDelete
  8. memang.. hahaha yg macik2 je kecoh.. mak ayah kita tak kecoh pun..
    jawab je.. insyallah bulan 12.. tahun je tatau bila.. heheh..

    ReplyDelete
  9. cik nor selalu kena..ignore kan ajer...huhu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah