Wednesday, November 13, 2013

10 Makanan Tinggi Serat Untuk Kurus

Sapa nak kurus....meh baca info kat bawah ni....xde sapa yang x nak kurus kan....jom sama2 amalkan...mana tau kurus sikit...mcm aku ni paranoid...xde la gemuk mana..tp takut gemuk...hahahaha....
jom baca sama jom....

10 Makanan Tinggi Serat Untuk Kurus

Adakah anda tahu bahawa makanan berserat atau fiber membantu anda menguruskan badan?

Inilah masa yang anda perlu tahu! Kajian saintifik menunjukkan diet serat yang seimbang bukan sahaja untuk sistem pencernaan yang baik dan melancarkan pergerakan kumuh/tahi dalam usus besar manusia malah ianya juga membantu menurunkan berat badan!

Jadi pentingnya untuk anda memasukkan serat sebagai komponen diet anda sebagaimana memberikan kita rasa 'kenyang' dan paling penting, TIDAK menggemukkan.Berikut senarai sumber serat yang anda boleh cuba masukkan dalam diet harian anda.


1. Bran
Dedak gandum, dedak jagung contoh yang terbaik untk serat yang maksimum berbanding makanan lain. Ianya mengandungi kandungan serat yang tinggi berbanding oat.


2. Kacang
 Kacang rebus membekalkan kandungan serat yang agak tinggi. Secawang kacang pea sahaja membekalkan 8.8g serat.


3. Berries
Berri juga sumber terbaik membekalkan serat. Secawan berries boleh memberikan 8 ke 10 g serat untuk anda. Berries juga boleh dimakan mentah untuk kesan yang baik!


4. Cocoa
Banyak juga kajian menunjukkan coklat terutamanya dark coklat(mentah) memberikan kebaikan kepada kesihatan. Dark chocolate (coklat hitam) ini sumber iron dan potassium yang mantap selain hidangan sebanyak 100g boleh memberikan 33.2 g serat. Bagaimanapun, coklat yang bersusu yang tidak mengandungi serat yang mencukupi haruslah dielakkan.


5. Bijian
Kebaikan bijian ini tidak dapat dinafikan kerana  bijian/bijirin ini digunakan dalam setiap masakan dan roti untuk meningkatkan serat dalam makanan. Jadi tidak ada masalah untuk anda mendapatkan serat dalam diet anda.


6. Kekacang
Sumber kekacang seperti gajus, kacang tanah dan kacang almond merupakan sumber serat mudah yang boleh didapati di mana mana. 100g hidangan kacang almond sudah cukup membekalkan 12.2g serat. Apa tunggu lagi?


7. Sayuran
Sayuran kaya dengan iron dan juga serat. Pastikan makanan harian anda ada  sayuran untuk meningkatkan serat dalam pemakanan. Anda boleh cuba bayam atau lobak atau apa apa sahaja yang anda rasa itu sayuran tapi pastikan serat.


8. Artichoke
Artichok mengandungi serat, vitamin K dan folate. Ianya juga sumber vitamin C, magnesium, manganese dan potassium yang bagus.


9. Lentils
Kacang dalca atau dal contoh amat baik dalam memberikan sumber serat. 1 cawan lentils yang dimasak mengandungi 15.6g serat.


10. Herba
Mengandungi vitamin dan mineral yang banyak, herba yang dikeringkan ini juga sumber serat. Contoh kulit kayu manis memberikan 53.1g per 100g hidangan. Banyak bukan? Cuba untuk masukkan ramuan herba dalam masakan anda, anda tidak perlu khuatir lagi tentang serat.


SUMBER HEALTH MY LAUNCHPAD


9 comments:

  1. ingatkan apalah lentils tu..hahaha..dal rupanya..

    ReplyDelete
  2. wahhh...banyak tinggi betul serat makanan2 ini yer...

    ReplyDelete
  3. saya nak kurus nak kurus tapi salu kalo buat apa2 mesti hangat2 taik ayam ja... ^_^

    ReplyDelete
  4. deqla xleh la mkn smua ni..kang kurus blk.. penat woo nak gemukkan badan.. haha.. jenis pyh nak naik berat badan ni....

    ReplyDelete
  5. kenapa lah nasik lemak...nasi kandar...roti canai...takde dlm list ni??
    hahaha

    ReplyDelete
  6. hahahahaha doc ni buat lawak lah.nasi lemak kalo mkn leh kurus.sy mkn hari hari pon xpe.

    ReplyDelete
  7. Hidup akan menderita kalau takda ikan/ayam/daging..hahaha...

    Kalau macam ni memang saya akan kurus dan ramping tapi itulah kalau aje, tak tahan nafsu ler.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah