Friday, August 8, 2014

Petua Beras Berkumbang

Korang ada masalah beras berkumbang x?aku selalu sangat la ada masalah macam ni....pening dah...kumbang tuh jenis beranak pinak cucu cicit lagi....

gambar from google...


1. Masukkan beberapa biji bawang putih tanpa dikupas kulitnya bersama dengan beras.

2. Masukkan beberapa helai daun limau atau daun nangka agar beras boleh tahan lama.

3. Masukkan beberapa pelepah daun belimbing yang di bersihkan dan dikeringkan.

4. Masukkan 6 tangkai lada kering ke dalam simpanan beras.

Semua tuh aku dah cuba...tetap x berhasil..korang ada petua lain x?

24 comments:

  1. Ehh...x pernah buat apa pon..selalunya beras yang ada kumbang ni beras lama kan..ke salah?

    ReplyDelete
  2. bila lama tak masak camni la jadinya...bulan posa aritu beras tak berapa luak..ada pulak bubuk ni..tapi tak banyak dah beras tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA duk bujang...pasal tu kadang2 jarang masak sampai dh betbubuk dh beras...nk buang syg plak...

      Delete
  3. Huish...sama la kite..sy pun ada mslh camni..skrg ni slalu beli beras pack kecik je...biar cpt abis...xsmpat hewan tu nk singgah...heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg beli beras yg pack kecik tu je...ada jual kat speedmart 99 tu kan...

      Delete
  4. yang fiza tahu letak cili kering tu je la kak..

    ReplyDelete
  5. bubuk ek?selalu org tua2 ckp letak cabai/cili kering menjadi..

    ReplyDelete
  6. saya pakai cili kering tak menjadi jugak.

    ReplyDelete
  7. Saya biasa letak cili kering je, mmg menjadi. Letak kt bwh, tgh dan bhgian atas beras :)

    Salam perkenalan dr sy sue. Jemput jln2 ke blog saya sihatitunikmat.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya kena tukar la kan...letak mcm cara suhailah...slm kenal...nanti SA jengah ye....

      Delete
  8. Huhu.. tak pernah try.. cuci jelah kumbang-kumbang ni masa nak masak.. *pasrah*

    ReplyDelete
  9. Aduhh... letih klu kena mcm tu.. maaf.. saya mmg tak tahu...

    ReplyDelete
  10. same too me....
    kumbang nie ada jea dlm bekas beras...
    my husband kata rendam dlu beras b4 masak...
    jujurnya geli tgk hewan nie berlonggok bile da rendam...hikhikhikk....

    ReplyDelete
  11. Nice sharing..blk raya br2ni tetiba haiwan ni duk melepak dlm bkas beras huhuhu

    ReplyDelete
  12. yang i tau pakai cili kering tu je..
    SA, try lah tukar beras lain..

    ReplyDelete
  13. selalu jd mcm.nih...meremang bulu roma bile tgk...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah