Thursday, July 30, 2015

Laksa Rizalman Ibrahim..

Masakan Selebriti Terkenal

Hi korang..jom tengok resepi dr selebriti terkenal..share dr FB dia je.  

sumber FB

Laksa Rizalman.


Sebelom masak tanamkan niat untuk jamu oghang makan, baca alam nasyroh dan selawat banyak2 bagi jadi apa yang nak buat.

Cara2 nya: sughoh maid kupaih bawang, sebab benda paling segan nak buat. Mishin cabai kering, belacan,cabai melaka dan semua bawang2( tak tepi dulu). Sebelum tu hang rebuih ikan temenung, untuk sukatan ni dalam 30 ekoq. Rebuih sekali dengan asam gelugoq dalam lima nam kepin. Sejat naik ikan dan seghedak dia. Ayaq rebuih TOLONG jangan lempaq buang!. Sughuh maid lagi sekali perisi ikan tu( pun segan nak buat part tu). Asingkan isi dan tulang2 semua ( letak tepi dulu). Hang bagi didih balik ayaq rebuih ikan tadi dan bubuh bahan2 yang di mishin tadi semua sekali ghumm dalam pegheyok. Isi ikan dimishin bagi haluih dan bubuh satu tin sardin juga dimishin. Tulang2 ikan juga dimishin haluih dan ditapeh ayaq dia sebelum masuk pegheyok. Nangnaih juga dimishin bersama asam gelugoq yang dah kembang masa rebuih dgn ikan tadi( resepi laksa banyak pakai blender sunguh).Batang nangnaih pun hang buh skali. Bubuh pulak lagi ayaq asam jawa dan ayaq gula melaka pekat. Keghat bunga kantan belah dua dan lempaq masuk dengan daun cenohom sekali. Kacau dan ghasa. Kalau ada apa koghang hang tambah la sendighi.. Laksa sedap kalau kuah dia kita biaq semalaman. Tapi nampak gaya macam nak makan la ni ja?? #daridapurrizalman


Sempoi cara dia terjemahkan resepi..gelak besar aku baca...

15 comments:

  1. susah nye nk sebut word dia..hee..loghat utara ye tu

    ReplyDelete
  2. hahaha..memang sempoi sangat kak.. ^_^

    ReplyDelete
  3. Hahah! First time baca sharing resepi sempoi gini.. Gelak2 gak la bacanya..

    ReplyDelete
  4. Hahaha...yg bukan oghang utagha jenuh tak paham...lawak ngat aihhhh...;)

    ReplyDelete
  5. susah jugak nak faham ni..hihi..

    ReplyDelete
  6. lieya bace ikut loghat utara mmg kelako la along...hahaahaha....tapi siyes sempoi resepi nye...leh try nieh...jamu org dtg umah kan....

    ReplyDelete
  7. haha..
    tp susah nak faham kak
    lambat lah nak masak gini.haha

    ReplyDelete
  8. tu dia haihh pekat loghat utara diaaaa hahaha
    ritu iols buat laksa..blend sardin je dlm tin tu..malas nak pesiang ikan ngan buang tulang haha

    ReplyDelete
  9. sempoi betul bahasa.. kelakar!

    ReplyDelete
  10. Sempoi je cara penyampaian dia.. yang penting ada bibik nak tolong.. hehehe..

    ReplyDelete
  11. perghhh, sempoii, tp nona terkulat kulat gak nk pham satu2, hahaha~ loading slowww sikit, ^__<

    ReplyDelete
  12. nona suka laksa penang aihhh, memang terbaekkkkk~ kalau p bazar ka, psr mlm ka... memang pilih lkasa gakkk..~

    tgk ler pd kuahnye, pekat or cayaq, hehehe

    ReplyDelete
  13. sedapnya laksa.. amboii pekat betoi loghat utara dia.. hehehe.. selalu buat tak letak pun nenas ngan gula melaka tu..

    ReplyDelete
  14. Tu dia..dia mai dah!!hahhaha...pekat punya loghat...hhehe

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah