Wednesday, July 8, 2015

Nostalgia “Lontong”Menggamit Memori Syawal

Hey Ramadhan tiba lagi, sedar tak sedar dah hari ke 21  kita berpuasa..cepat betul masa berlalu..sedang duduk – duduk ni terfikir pulak memori syawal. Teringat kampung halaman dan juadah yang biasa disediakan..tak sabar pulak nak sambut Lebaran.

Lontong sememangnya merupakan menu traditional yang biasa terdapat di mana2 rumah yang aku kunjungi…dulu masa kecil memang tak suka..tp bila dah semakin meningkat dewasa aku suka mencuba dan memang tak dinafikan sangat sedap.. Menu Lontong sangat2 meninggalkan nostalgia dalam hidup aku sebab setiap kali sebut perkataan Lontong atau terjumpa menu ini di mana-mana, setiap kali itu lah aku akan teringat arwah nenek masakkan lontong setiap kali tibanya Hari Raya. Memang aku tak ketinggalan untuk menghulurkan bantuan.

Dah kenapa kan aku asyik ingat throwback juadah istimewa hari Lebaran?semuanya kerana Khamis lepas aku berpeluang menghadiri majlis perasmian #mameecheflontong yang diadakan di Restoran Rebung yang merupakan restoran hidangan lauk pauk kampung yang dimiliki oleh Chef terkenal iaitu Chef Ismail.


Props yang menampilkan Chef Ismail dan duta #mameecheflontong Nora Danish


Korang pernah dengar ke perisa terbaru iaitu #mameecheflontong? Ianya merupakan adaptasi dari makanan traditional kita iaitu Lontong…sedap ke? Hey…korang kena cuba…memang sedap..kepakaran Chef Ismail berjaya merealisasikan #mameecheflontong. Cara masak pun mudah dan cepat disediakan…sekarang kita x perlu nak balik kampung selalu semata2 nak makan lontong kan…kita semua pun dah boleh buat sekarang...Sekurang2nya terubat kerinduan terhadap Lontong masakan Ibu kita ye tak?


Ini la product terbaru #mameecheflontong

Aku dah cuba ke #mameecheflontong ni?

Harus la dah cuba…first time cuba masa di Majlis Pelancaran Khamis lepas.. sekali suapan je aku dah jatuh cinta dengan #mameecheflontong ni…sedap.. #mameecheflontong diperhebatkan lagi dengan pes khas dari Chef Ismail yang menjadikan rasa dari #mameecheflontong ini sama dengan hidangan sebenar. Sangat creamy serta rasanya ala-ala curry laksa. Nak kata pedas memang x pedas la kecuali kalau letak sambal yang lebih, tapi dengan #mameecheflontong korang tak payah risau tahap kepedasan…kalau nak pedas kena la be creative kan? #mameecheflontong didatangkan dengan perasa yang menjadikannya unik dan ia juga mempunyai kualiti mee yang dibuat dengan seni Mee Tarik.

Aku suka memerhatikan kaedah arwah nenek memasak lontong dari awal sampai akhir…rindunya aku pada Lontong Arwah nenek…kalau lah dapat aku putarkan kembali masa…aku akan tunjukkan #mameecheflontong ini pada nenek.Siapa sangka..makanan tempatan atau traditional kita dikomersilkan menjadi makanan segera yang mudah dimasak?



#mameecheflontong yang disediakan ketika majlis berbuka puasa


Sekarang tak perlu risau kalau terlambat bersahur sebab kita dah ada #mameecheflontong kan…sedap dan mudah disediakan.

Jangan tunggu lagi, segera dapatkan #mameecheflontong di supermarket yang berhampiran..

Maklumat selanjutnya korang boleh layari laman social Mamee Chef : 


Selamat mencuba!!!


13 comments:

  1. Nani pun ada beli jugak mamee chef lontong ni. Hihi. Tapi tak makan lagi

    ReplyDelete
  2. Ramadhan ke 21 kak..hihi..Sedapnya makan lontong.salah satu favourite menu raya ni..ade orang panggil lodeh kan...nak try rasa mameechef lontong pulaklah..mana tahu rasa sama, at least kalau teringin senang nak dapat

    ReplyDelete
  3. kita suka lontong...tak sabar nak tggu abah buat raya ni

    ReplyDelete
  4. Oooh mamee ada perisa baru yer? Ni baru tau!

    ReplyDelete
  5. menarik dah tau dah dgr dlm radio tp tak penah cuba lagi

    ReplyDelete
  6. Lama tak makan lontong.. Kat johor dulu selalu juga makan.

    ReplyDelete
  7. eemm.. boleh cari ni.. time cenggini semua nampak sedap.. kihkihkih..

    ReplyDelete
  8. buat kelainan sikit raya ni kita makan mamee lontong pulak..hehe

    ReplyDelete
  9. meh dtg klang kak makan lontong klang..lagi syiok..hehe

    ReplyDelete
  10. Nampak nora mkn cam sedapp jer hehe ..tu kat tv laa ..klau btol taktau laa sedap camnoo

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah