Wednesday, July 23, 2014

Bakal Menyembah Bumi......

Memori tinggal bersama arwah atuk dan semua kenangan zaman kanak2 memang sukar utk dilupakan...terlalu banyak yang indah...terlalu banyak yang manis...Ahad lepas ntah mcm mn berani ikut Abah masuk ke kawasan rumah lama keluarga kami di blkg rumah Mak Lang..yang pergi Abah, Mak, Pak Lang ngan Mak Lang dan jugak aku...ajak si princess dania dan si kudut xdenya dia nak pi...nyamuk la....takut hantu la...mengarut je....siang2 buta mn ada hantu....aku nak tunjuk kat diorg rumah lama kami...


Dh jadi hutan dah blkg ni...


Dulu semua ni terang benderang...x de pokok2 kecik tu semua...


Abah buat apa x tau...rasanya tebang pokok2 jering yg tumbuh banyak tu kot


Sapa tau ni buah apa? Hhihi...ni la buah rambai....


Jauh lg ke ....aduyaiii aku dh diserang nyamuk...mak ckap dulu byk pokok getah...tp adik ke abang sepupu dia dh tebang...sayangnya.....


Tadaaaaaa.......ni la rumah peninggalan arwah atuk...rumah dimana mak dan adik beradiknya di besarkan....sayangnya dah usang dan bakal menyembah bumi....


Kat rumah ni jugak aku dibesarkan...dari zaman baby sampai la umur 6 tahun....aku satu2nya cucu perempuan masa tu....mak ckp mmg di datang bagai minyak yg penuh....aku kesayangan arwah atuk....


Ni pokok ciku


Pokok jering terlalu banyak...abah ckp nak buat apa banyak2 menambah semak....kasi tebang la......


Jalan yang dulunya digunakan utk lakuan ke kampung hujung tu...


Yang ni pun.....ya allah...jln ni la aku main kejar2 ngan abg2 sepupu...ngan paksu....


Pokok buluh...pak lang selalu amik buluh nk buat lemang....

Sayangkan....rumah tu dah usang sgt....aku tercari2 perigi pam tempat kami mandi dulu...dulu hidup kami agak susah....xde paip mcmsekarang tapi guna pam....asal nak mandi je kena la pam air...sadis kan...tp best sebab air jeram yang sgt bersih dan sejuk kalahkan air batu.....pas tu tercari2 tempat aku selalu main masak2....pun dh xde.....sedihnya....

Al-fatihah buat arwah atuk....along rindu atuk...kita jumpa nanti di pagi raya insyaallah....along siram dan bersihkan rumah atuk ye...semoga atuk tenang di sana....AMIN....



17 comments:

  1. Sayangnya tinggal kenangan semua itu. Habis tanah-tanah tu tak ada yg jaga ke?
    Moga allahyarham atuk tenang di sana..

    ReplyDelete
  2. al-fatihah shark sedehkan untuk arwah atuk,
    sekali tgk mcm dh dalam hutan dah,
    mungkin sbb begitu lama terbiar sampai jadi cmtu.

    ReplyDelete
  3. Sayangnya melihat rumah tempat yang penuh kenangan tu, kan?

    Apakan daya bila tiada lagi yang sudi menjaganya...

    ReplyDelete
  4. Nostalgia.. Al Fatihah buat arwah atok akak..

    ReplyDelete
  5. Bestnya mengenang zaman2 dulu. Mesti sayu tengok rumah usang tu kan :)

    ReplyDelete
  6. Kenangan pahit manis yang menyesakkan jiwa menjelang Syawal. Al-Fatihah buat mereka yang telah mendahului kita.

    ReplyDelete
  7. sedihnya...semua dah jadi kenangan...tiba2 teringat umah tok ki dulu..tempat bermain camni la..suasana kampung..ada pokok rambai..huhu..

    btw, kad raya awak dah sampai..tq :) boleh tengok entry..hehe..

    ReplyDelete
  8. org kata bersusah2 dahulu, berseng2 kemudian..
    bnyk kita bolh beljr dr kesusahan dulu.

    ReplyDelete
  9. Sayang tgk rumah yg byk kenangan tu kan.

    ReplyDelete
  10. Ucap Salam Aidilfitri , mohon salah silap dimaafi,
    Terkadang kita bicara dan menitip kata, Yang terkadang mengguris rasa, Walau menyepi seketika, Ingatan itu tetap ada. Terima kasih terus menyokong KA , Selamat hari raya, maaf zahir & batin dari KA sekeluarga

    ReplyDelete
  11. tak pernah tengok pokok jering.. heehehe..

    salam kenal.. salam ramadhan.. salam aidilfitri.. :)

    ReplyDelete
  12. terlalu lama ditinggalkan ke ni kak? sayangnya..kalau dirikan rumah baru kumpul ramai ramai seronoknya kan

    ReplyDelete
  13. kenangan kan. rumah ni klu xduduk mcm tu la... dapnya buah rambai.. susahla kot nak jumpa kat kl ni buah rambai

    ReplyDelete
  14. memoir SA..
    sayangnya rumah lama tu.. tp tu lah kalau dah keliling hutan je rasa takut pulak nak tinggal..
    jadikanlah seribu kenangan.. at least sempat gak snap gambar rumah tu utk kenagan

    ReplyDelete
  15. Kenangan yang tidak dapat dilupakan :')

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah