Friday, July 4, 2014

Tahukah Anda?

Sekadar perkongsian ilmu.

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?

5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

11. Tahukah anda bahawa ada sesetgh fakta yg dinyatakan di atas, saya sdr pun baru tahu...

Jadi...

Panjang2kanlah agar lbh ramai yg tahu....

Allahua'lam...

18 comments:

  1. ada yang tak tau kak..thanks share..

    ReplyDelete
  2. seriously, zara xtau ni dan baru tahu.. huhuhu.. terimakasih share sis, selamat bpuasa =D

    ReplyDelete
  3. Benar, kurma mmg ada 1001 khasiat yg tersembunyi, sebab itu bila kita berbuka puasa jamu dengan kurma dahulu, badan beri tindak balas yg terbaik, sebab gula dlm kurma mudah meresap cepat berbanding gula lain...sbb itu badan jadi sihat...nak kena amal ni kan SA

    ReplyDelete
  4. Panjang2kan yer... Baiikkkk. Akak pun baru tau....

    Psst : Ok ke SA?

    ReplyDelete
  5. fiza pun baru tahu ni..sama jugak update ni pagi tadi :)

    ReplyDelete
  6. baru tahulah SA...start semalam baru makan kurma ketika berbuka.

    ReplyDelete
  7. Kurma jgk perbanyakkak susu sy time posa kak! Alhamdulillah!

    ReplyDelete
  8. fakta tentang kurma. tahukah anda, makan kurma boleh membanyakkan susu ibu?

    ReplyDelete
  9. saya tak tahu
    hari ni baru tau

    ReplyDelete
  10. baru tahu.. tapi saya tak suka kurma. banyak jugak khasiat buah ni ekk

    ReplyDelete
  11. some of the info tak tau..thanks SA.. now i know oredi :D

    ReplyDelete
  12. Banyaknya khasiat kurma.. thanks 4 sharing kak..=D

    ReplyDelete
  13. banyak betul khasiat buah kurma..perkongsian yang bagus

    ReplyDelete
  14. Ada yang Lya tahu ada jugak yg tak tahu ..tapi sekaramg yg kat ats tu semua dah tahu la hehehe

    ReplyDelete
  15. Bnyk khasiat kurma... pemakanan sunnah. Thanks sharing SA.. :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah