Wednesday, August 5, 2015

Hasil Berbudi Kepada Tanah Memberi Pulangan Lumayan...

Tanaman Hidroponik Dipekenalkan Untuk Tujuan Komersil

Minggu lalu aku ikut Mak ngan Abah balik kampung sebab nak pergi menjemput saudara amara untuk majlis perkahwinan adik bongsu aku..so singgah kat salah sebuah rumah kenalan Abah kat kampung tengok2 ada banyak tanaman yang menggunakan kaedah hidroponik ni...seronoknya aku tengok..bukan apa...jarang sekali nak tgok anak2 muda berminat nak komersialkan tanaman cili dan tanaman lain kat kampung ni...banyak betul tanah2 terbiar...tapi ada jugak yang menggunakan peluang yang ada ni untuk tujuan yang baik...


sistem pengairan pun autmatik..cukup timing air akan keluar menyirami pokok2 cili dan terung ni...


pokok cili sedang galak berbuah dan mengeluarkan hasil


tunggu masa nak harvest jer ni...geram tgok hasil kan?


ni terung jenis bulat tu..tengah nak berbuah


banyaknya pokok terung...kalau tuai hasil dia mesti seronok...

Hasil Berbudi Pada Tanah Adalah Lumayan


suka..suka..suka...

suka tgok hasil anak2 tempatan...ada satu part lagi diorang buat tanaman jagung madu...mak aiii...luas gak ladang jagung sebab ada orang luar pajak tanah sawah kat kampung tu....seronok weh kalau tgok pokok2 jagung ni membesar...dah tuai hasil diorang eksport dan ada gak di jual kat penduduk kampung....ada gak ternakan ikan air tawar macam ikan Tongsan dan ikan tilapia...ada gak projek udang galah...wahh...makin hebat orang2 kampung...lom lagi tengok ternakan lembu, kerbau dan kambing untuk tujuan komersil...kalau la ada banyak tanah kan...boleh buat projek macam ni kan....hasil for sure lumayan...sekaligus mengiktirafkan industri pertanian ke peringkat yang lebih tinggi kan?kalau ramai anak muda bertani macam ni...insyallah pendapatan negara pun bertambah..maka kuranglah masalah kemiskinan negara kan....yang penting minat dan usaha..


Apa pendapat korang?


21 comments:

  1. bestnya..nampak subur sgt pokok cili tu

    ReplyDelete
  2. Seronok kan bila dah dapat hasil banyak :D

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..selamat pagi...
    Nieyl singgah di sini =)
    suka tgk..niat ada nak wat cmtu jgak..tapi x pernah nak laksana pun..hihihi

    ReplyDelete
  4. betul3, kuranglah kemiskinan, huhuu~
    ni zaman ekonomi jatuuuhhh kan >_< so kena do something for better lifeeeee

    ReplyDelete
  5. abg ipar cik nor pon tgk buat xtvt ni. hujung minggu cik nor balik jual serai ayah cik nor..banyak sgt sampai tak habis nak buat mask..:)

    ReplyDelete
  6. berbudi kpd tanah mmg tak rugi..:)

    ReplyDelete
  7. Berbudi pada tanah, banyak manfaat kepada kita jugak...cili dia gemok gemok oii...seronok kalau kutip!

    ReplyDelete
  8. sukanya tgk..
    ada cita-cita nak buat..
    tp taktau lah menjadi ke tak..
    sbb bercucuk tanam ni pun tgk tangan kot kak kan..hehe

    ReplyDelete
  9. Wah suburnya tanaman hidro...cantik je tgk...mmg berbudi pada tanah banyak kelebihan kita dapat SA...

    ReplyDelete
  10. Kakak ni selalu berangan tau kalau pencen kelak kakak nak bercucuk tanam macam inil.
    Suka tengok dan rasa puas dgn hasil yg dapat kan.
    Tapi bila dah tua agak-agak larat ke? hihi...

    ReplyDelete
  11. WAHHH MERIAHNYE TANAMAN .AKU SUKA TANAMAN CAM NI ... YG TIMING AIR TU BGS SGT .. CAM NE EK DIE BUAT

    ReplyDelete
  12. seronok kalau menjadi...berusaha kepada tanah hasilnya lumayan

    ReplyDelete
  13. Salam, wahhhh seronoknyaaa ada tanah cmni, boleh tanam2 pokok sayur camni...sy teringin betul nak camni..wuwuwu..bagus lah, duk kampung pun hasil tetap ada...tanah pun suka...haha

    ReplyDelete
  14. seronoknya tengok tanaman menjadi..elok² je semuanya.

    ReplyDelete
  15. Sy pun suka menanam tapi kwasan rumah takde tanah...dan persekitaran pula mmg x sesuai utk mnanam...

    ReplyDelete
  16. sebelah rumah mak say kat kampung pun ada yang buat macam ni..tanah mak saya tu terbiar,dia sewakan untuk orang tu tanam cili,kacang panjang semua la..ada jugak hasil nya..

    ReplyDelete
  17. Seronok bila tengok tanaman mengeluarkan hasil....

    ReplyDelete
  18. suka tengok hasil yang sebegini.. itulah untungnya berbudi pada tanah..

    ReplyDelete
  19. ai like.. ai suka.. memang puas dapat makan ni..

    ReplyDelete
  20. aida berangan nak tanam pokok secara hidroponik nanti kat umah baru.
    da plan tempat yg sesuai.
    ilham dpt masa holiday kat cameron highlands.
    and tambah ilham ialah adik aida, cikgu KH kat skola.
    dia buat projek hidroponik utk anak2 murid dia.
    hu hu hu mudah, sudah ada cikgu :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah