Wednesday, June 11, 2014

Buah Beluluk dan Manfaatnya

Terjumpa tentang buah beluluk ni kat FB, tapi x banyak details yang boleh di kongsi bersama...selalunya buah ni banyak permintaan bila dah dekat2 Ramadhan...x lama je lagi kan kita nak puasa...hujung bulan ni kita dah puasa dah...dan end of Julai kita dah raya dah....sekejap jer rasanya kan....

Berbalik pada buah beluluk ni...aku memang suka..especially bila dicampurkan dalam ABC....tp...jangan memain eh...buah ni kalau x pandai proses akan buat tekak kita gatal..buah beluluk ni boleh didapi ndari pokok Enau...sayangnya buah ini semakin dilupakan...

Enau merupakan tanaman serba guna. Enau atau ada yang mengenal tanaman aren (Arenga pinnata, suku Arecaceae), meupakan tumbuhan yang dilindungi oleh undang-undang.

Tumbuhan Enau atau aren dikenal dengan berbagai nama seperti nau, hanau, peluluk, biluluk, kabung, juk atau ijuk (aneka nama lokal di Sumatra dan Semenanjung Malaya); kawung, taren (Sd.); akol, akel, akere, inru, indu (bahasa-bahasa di Sulawesi); moka, moke, tuwa, tuwak (di Nusa Tenggara), dan lain-lain.

Pohon enau disebut sebagai tanaman serbaguna karena menghasilkan banyak hal. Diantaranya terutama sebagai penghasil gula.



rupa isi buah Enau / buah beluluk

Selain di campurkan dalam manisan...buah beluluk ni mempunyai manfaat yang banyak...jom kita baca rahsia di sebalik buah beluluk...

Manfaat pohon enau atau pohon aren yang lainnya adalah sebagai berikut :

Buahnya (disebut beluluk atau kolang kaling) dapat dibuat manisan yang lezat atau campuran kolak.
Ijuk di buat sapu, tali untuk mengikat kerbau, keset kaki, atap dan kuas cat, dan dapat digunakan juga sebagai atap rumah.
Tulang daunnya dibuat sapu lidi dan senik (tempat meletakkan kuali atau periuk)
Dalam bidang pengobatan tardisional, enau juga ternyata memiliki khasiat untuk mengobati berbagai jenis penyakit. diantaranya :

Demam
Siapkan 1 gelas air hangat dan 1 potong gula aren. Selanjutnya, kedua bahan dicampur dan diaduk sampai merata. Anda bisa menggunakan resep ini dengan diminum biasa.

Sakit Perut
Siapkan 1 gelas air hangat, 1 potong gula aren, dan asam yang telah masak secukupnya. Selanjutnya, semua bahan tersebut dicampur dan diaduk sampai merata, kemudian disaring untuk diambil airnya. Anda bisa menggunakan resep ini dengan diminum biasa.

Sulit Buang air besar
Siapkan 1 gelas air hangat dan 1 potong gula aren. Selanjutnya, campur dan aduk sampai merata. Anda bisa menggunakan resep ini dengan diminum biasa.

Gula yang dibuat dari nira enau ini belum diketahui secara pasti kandungan kimia yang ada di dalammnya, karena sampai saat ini belum dilakukan penelitian ilmiah. Namun tentang khasiat dari praktek pengobatan tradisional, gula aren sering menjadi pilihan utama.


SUMBER > GOOGLE

15 comments:

  1. ooo, yg ni saya pon suka. Sama ke dengan buah kabung? Saya panggil buah kabung.

    ReplyDelete
  2. ni buah kabung kan...rasanya kalau terkena getah buah nie boleh gatal2 tau kak..

    ReplyDelete
  3. sebut nama beluluk tak penah dengar.. tapi kalau kabung tu biasa makan.. hehe

    ReplyDelete
  4. 1st time tengok buah ni...cam sodapp je buahnya..:)

    ReplyDelete
  5. Dulu masa kecik abah rajin amek buah ni. Fiza pernah tolong kupas dan buang biji hitam yang kecik tu sebelum di proses buat halwa manis tu..kalau tak silap buah ni kalau pegang gatal² sikit kalau kena kulit..kena bakar dulu ke ape ntah..lupa da..memang musim rasa je jumpe ni. tapi skang macam dha tak wujud je kan pokok ni..

    ReplyDelete
  6. Saya panggil ni buah kabung. Tak tahu pun ada nama lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha... betul... buah kabung... ada nama lain gak uper nye

      Delete
  7. beluluk ? serius, ni ptama kali zara dgr dan ptama kali nmpk rupa bntuk buah ni. dalam mcm isi buah rmbutan kn ?? =)

    ReplyDelete
  8. buah beluluk?buah kabung? ye saya panggil buah kabung..kalo dlam ABC selalu ada..itu y saya carik dulu..

    ReplyDelete
  9. beluluk tak taw..kalau sebut buah nau taw sedap ni..adehhh ABC jom semangkuk

    ReplyDelete
  10. Hehehe nama dia lain la tapi buah dia sama ..Lya panggil buah kabung biasa letak dlm ABC hehehe ..

    ReplyDelete
  11. ohh ini lah buahnya yg dok dalam ABC tu yer.. sedap buah ni dia mcm kenyal2 manis..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah