Monday, January 6, 2014

Udang Harimau Masak Lemak Cili Api

Dah nak raya Cina ni musim udang pun tiba..pergi pasar besar Seremban..banyak udang dari ikan...ketam pun banyak dan isinya penuh2..mcm mana aku tau...korang amik sekor..if berat maknanya isinya penuh..id kat bahagian bawah ketam tu bertelur..maknanya isinya penuh..jangan x tau eh ketam ada jantan dan betina..
Sabtu lepas dapat beli udang harimau...sekilo RM42 hengget...
ok la besar2 jugak...puas makan sebab x semua dalam rumah tu boleh makan udang...si kudut makan sekor jer dah gatal2 dan dah sakit perut...rugi woooo..rugi......ahaksss

dah siap dibersihkan....cantik molek jer....
dah siap masak lemak cili api....

Dah selamat masak lemak cili api...manisssssssnyaaaaaaa.....sampai sekarang terasa2 lagi kemanisan udang harimau ni....memang beli yang baru sampai...rugi sapa yang x bleh makan udang kat rumah..hehehhee...Dania pun kureng skit bab udang2 ni..tp kalau di kupaskan kulitnya dia makan jugak...
tp kali ni memang aku yang puas makan...sngat2 puas hati...

resepi?

1. Kunyit hidup dan cili apitumbuk lumat...
2. Santan
3. serai 4 batang di titik..
4. udang harimau 1 kg

cara2

1.campurkan santan, cili dan kunyit hidup yang dah di tumbuk dan serai dalam periuk...gaul2...panaskan ..
2. make sure kacau selalu supaya x bertahi minyak...
3. dah menggelegak masukkan udang
4. jangan lama sangat...dalam 5 minit dah nampak udang kemerah- merahan..perasakan garam
5. sedia untuk di hidang...

see...senang kan?

sila la mencuba yer...guna udang biasa pun boleh...sama jer kaedahnya....dah cuba nanti sila la menciwi kat blog yer....


24 comments:

  1. assalamualaikum suria...sedapnya tengok udang masak lemak tu kalau mama bubu nenas lg manis rasanya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Combination udang ngan nenas SA x leh mkn mama...SA x keh mkn nenas...perut x tahan..

      Delete
  2. sedap nyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....!!!

    ReplyDelete
  3. hukhukhuk.. dah tua2 ni I dah tak boleh galak sangat makan seafood.. haritu mkn ketam sikit je pun dah naik gatal2 kat muka.. huwaaaaa =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai....sian plak kat zaza....cane leh allergy ni...

      Delete
  4. Feveret akak tuh masak udangg..gini.. ummaahhhh aii..sodapp eehh.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemput dtg rumah...boleh msin masak2...

      Delete
  5. wah...sedap nie,..makan dengan nasi panas2..tapi betul kata mama...kalau letak nenas lagi sedap rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak x leh mkn nenas dik..sbb tu x letak...

      Delete
  6. terliur tengo... samalah sy suka udang ni, anak2 tak suka...

    ReplyDelete
  7. udang sekarang ni memang mahla harganya kakn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nk raya cina ni...pasaltu mhl...

      Delete
  8. Aummmmmm...hahahah..
    Saya baru tau kalau musim CNY, ialah musim udang..
    Kat pasar besar Somban eh? Bleh la singgah if kami balik Nilai nanti :)

    ReplyDelete
  9. Haritu masa kat semban, mak ayah mertua selalu masak ikan. Ikan siakap lemak, sup ikan.

    Rasa nak masak gulai lemak plak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti mintak dorang masak ayam masak lemak cili api plak....eka boleh tahan pedas x?

      Delete
  10. saya tak makan udang tapi kalau kuah masak lemak tu macam sedap jer..ade lebih tak kak??hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi la x mkn udang...rugi besar woooo.....

      Delete
  11. kesian sy..kakak kt umah alergik udang. so kalau masak mmg xkan ada la udang dlm menu ktorg..huhuk... mcm tu sy nk dtg uma akak je la join skali..bole?

    ReplyDelete
  12. Boleh..xde hal..tp kena tolong masak la...

    ReplyDelete
  13. wah.sdp2...nnt kne try resepi ni!

    ReplyDelete
  14. Wah.. Makan udang ye. Masak lemak udang memang sedap,

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah