Friday, September 12, 2014

Mari Belajar Bahasa Siam....

Salam.. sempena nk mai Perlis ni CIKGU nak ajaq bahasa SIAM.

 Ikut cikgu pelan2 na !

 Kalu dah pandai jgn kerap pi sana nanti terjumpa dgn saya pulak.

 Satu = Neng
 Dua = Song
 Tiga = Saam
 Empat = Si
 Lima = Ha
 Enam = Houk
 Tujuh = Chet
 Lapan = Ped
 Sembilan = Kaw
 Sepuluh = Sib
 sawaddi krab/kha = selamat sejahtera ( "krab/khab" ditutur oleh boy dan "kha" ditutur oleh girl)
 Selamat Pagi = Arun Sawad
 Selamat Malam = Ratree Sawad
 Selamat Tinggal = La korn
 Apa Khabar? = Sabai di Mai?
 Khabar Baik = Sabai di
 Terima Kasih = Khob Khun
 Terima Kasih (diucap oleh lelaki) = Khob Khun Krab (ada kalanya disebut Khob Khun Khab)
 Terima Kasih (diucap oleh perempuan = Khob Khun Kha
 Awak tinggal di mana? = Khun ju thi nai
 Awak dari mana? = Khun ma chak nai
 Bolehkah awak cakap bahasa Thai? = Khun phud phasa Thai dai mai?
 Ya (diucap oleh lelaki) = Krab/Khab
 Ya (diucap oleh perempuan = Kha
 Ya = Chai
 Boleh = Dai
 Tidak = Mai
 Tidak boleh = Mai Dai
 pergi = Peai/pai
 mari = Ma
 Makan = Kin
 Minum = Deum
 Beritahu = Bouk/Bok
 Tahu = Roou (lalau bahasa bm disebut 'ru')
 Tidak Tahu = Mai Roou
 Tidak Pandai = Mai Pen
 Mahu = Aw/Ao
 Tidak Mahu = Mai Aw
 Di mana? = Thi nai?
 Bila = Mea rai
 Siapa = Khrai
 Apa = Arai
 kedai = Rarn
 Jalan = Thanon
 Rumah = Ban
 Wang = ngen
 Market = Talat
 Ini Berapa? = Ni thau rai?
 Itu Berapa? = Nan thau rai?
 Mahal = Pheng
 Murah = Thook
 Banyak = Mak Mak (kalau nak ucap terima kasih byk2, ucap la "Khob Khun Mak Mak")
 Sikit = Nid Noi
 Senyum = Jim (kalau nak suruh awek senyum sikit, korang cakap la "Jim Noi")
 saya (ditutur oleh girl) = chan
 saya (ditutur oleh boy) = phom
 cinta = rak
 Suka = chob
 kamu = ther
 saya cintakan kamu/awak = chan/phom rak ther
 saya suka awak = chan/phom chob ther
 cik/awak = Khun
 Dia = Khau
 ..
 Dh pandai skit kan ?Try baca cerita ni...
 Kisah sedih rombongan ke Thailand. Kejadian berlaku minggu lepas..
 ในสมัยหนึ่ง พระพุทธเจ้าประทับอยู่วัดเชตวัน เมืองสาวัตถี ทรงปรารภการทะเลาะกันของอำมาตย์ ๒ คน ได้ตรัสอดีตนิทานมา   สาธก ว่า... กาลครั้งหนึ่งนานมาแล้ว พระโพธิสัตว์เกิดเป็นฤาษีบำเพ็ญเพียรสมาบัต

 Kalu tak faham jgn tanya saya !

15 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry fiza...jari ni bosar..terus tertekan delete kat komen ni.....ya allah...dh knp kan...

      Delete
  2. akak...orang siam eh..hihi
    berbelit je lidah cik akak nak menyebut eh...hoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak org NS dik...hahaha. ..kawan akak bg ni....

      Delete
  3. Bersilat lidah nak nyebutnyerr hahaha

    ReplyDelete
  4. Aduh..tergeliat lidah baca entry ni..haha

    ReplyDelete
  5. Jom belajar bahasa siammmm ;D hee

    ReplyDelete
  6. 1 2 word je lah yg sllu sebut2..mcm sawadi kha..khob kun kha..ekeke
    boleh lah belajar sikit2 ni..mmg ada hajat nak pi belah2 sn nti hehe

    ReplyDelete
  7. Jenuh mk menyebut...mulut terkumat kamit nk baca...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah