Saturday, September 13, 2014

INFO PENTING buat ANDA sebagai IBU BAPA !!!


"Aksesori kepala boleh ancam keselamatan, kesihatan bayi"

Bayi-bayi perempuan yang dihias dengan aksesori kepala yang pelbagai memang sangat comel dan bergaya. Namun pilihan aksesori sebegini harus menepati ciri keselamatan kerana ia boleh membawa mudarat. Bacalah beberapa sebab ia boleh memudaratkan dan beberapa panduan bagi mengelakkannya.

“Cantik bawa mudarat?”

Pada 12 Oktober, 2012 satu artikel telah dikeluarkan dalam akhbar harian, membincangkan aksesori kepala bayi yang boleh mengancam keselamatan dan kesihatan bayi. Menurut perunding pediatrik dan neonatalogi dalam artikel tersebut, tulang kepala bayi masih lembut terutama pada usia selepas lahir sehingga 18 bulan menyebabkan ia mudah tercedera. Antara perkara yang dibimbangi adalah keadaannya yang ketat, fabrik yang boleh menyebabkan elergi dan headband yang boleh jatuh ke leher dan tersangkut pada sesuatu.

Bagi mengelakkannya, beberapa panduan memilih aksesori kepala diberikan. Kami kongsikan disini panduan tersebut bersama beberapa panduan tambahan:

Bahan buatan
• Cekak rambut dan headband: pastikan ia dibuat daripada fabrik kapas atau lembut dan tetap    ditempatnya serta memenuhi fungsi mengelakkan rambut jatuh ke mata dan muka.
• Bahan tanpa toksik.

Hiasan pada aksesori
• Renda atau ropol yang keterlaluan menyebabkan bayi tidak selesa.
• Elakkan hiasan yang bergemerlapan (glitter), berbatu kecil atau mempunyai karekter kartun yang    dibuat daripada plastik pada aksesori kepala.
• Bagi hiasan reben, pastikan ia daripada jenis yang berkualiti kerana ada reben yang mempunyai tepi   yang tajam dan boleh mengakibatkan luka.
• Terbaik jika memilih aksesori ringkas tanpa hiasan untuk bayi.

Ciri aksesori
• Cekak rambut dan headband: pastikan elastik dan elakkan jenis reben kerana mudah jatuh ke leher.
• Klip rambut: pilih klip alligator yang perlu ditekan untuk membuka dan boleh ditutup ketat. Ia tidak   mudah untuk lekang daripada rambut bayi.
• Getah ikat rambut: elakkan sama sekali kerana mudah tanggal pada rambut bayi yang halus dan      lembut.
• Bow rambut: pastikan saiznya tidak terlalu kecil hingga boleh dimasukkan ke dalam mulut jika bayi   dapat mencapainya.
• Elakkan aksesori yang menyakitkan pada rambut dan kulit kepala bayi ketika menggunakannya.
• Jika ragu-ragu tentang bahan plastik dan besi bagi klip dan bow rambut, pilihlah cekak atau headband kerana ia lebih selamat.

Pemakaian
• Jangan dipakaikan terlalu lama
• Buka aksesori kepala apabila bayi tidur atau apabila tiada pengawasan orang dewasa
• Pastikan aksesori yang dipilih berfungsi sepenuhnya dan cantik dipandang

 Beberapa pilihan aksesori kepala bayi
 Ketika membuat pilihan, ingatlah tabiat bayi yang suka menarik apa saja yang dirasakan tidak selesa  pada rambut ataupun kepala dan suka memasukkan apa saja ke dalam mulut. Dengan peringatan ini dan panduan di atas, beberapa jenis aksesori kepala bayi yang boleh anda pilih untuk si comel termasuk:

Cekak dan headbands
Kedua-dua jenis aksesori ini sangat digemari kerana ia senang dipakaikan. Ia biasanya dibuat daripada bahan yang pelbagai bahan termasuk kain kapas, resin dan plastik. Yang terbaik adalah headband yang longgar dan muat-muat dengan selesa pada kepala bayi. Boleh juga jika anda buat sendiri menggunakan pantyhose. Gunting saja ia menjadikannya seperti ‘ring’ dan pakaikan pada bayi. Ia tidak ketat dan lembut pada kulit bayi. Jenis fabrik yang boleh dibalut pada kepala bayi adalah lebih selamat berbanding jenis elastik. Pilihan headband adalah terbaik sebagai aksesori kepala kerana biasanya ia terlalu besar untuk ditelan oleh bayi dan boleh dipadankan dengan baju mereka.

Klip rambut bayi
Klip rambut biasanya lebih berguna bagi rambut bayi yang sedikit panjang dan perlu untuk disisir ke belakang. Biasanya ia dibuat daripada besi dan plastik, maka elakkan pemakaian yang terlalu ketat pada rambut dan kepala bayi. Pastikan ianya mudah dibuka dan dikunci tanpa menyebabkan kesakitan. Cari klip rambut yang jika bayi menariknya, ia tidak mudah tanggal.

Topi dan serkup kepala
Topi dan serkup kepala juga boleh menjadi aksesori kepala bayi yang selamat dan memberi perlindungan kepada bayi daripada angin dan matahari. Pilihlah buatan daripada kain kapas atau bulu. Namun ia agak mencabar kerana bayi tidak gemar membiarkan topi atau serkup kepala berada lama di atas kepala mereka. Gunakan alat pengikat yang lembut dan selesa supaya tidak mengganggu bayi.



SUMBER


Khidmat Masyarakat Info Tentang Bayi di bawakan oleh Suriaamanda...

14 comments:

  1. mama ada baca artikel nĂ® dulu.. tapi memang mama tak pernah letak apa2 kat kepala dia.... hihi

    ReplyDelete
  2. Jom join GA menarik ini:

    http://sallyyatiey.blogspot.com/2014/09/sweet-september-giveaway-by-mellya.html

    ReplyDelete
  3. bila ada baby nnt mmg kena alert ni..

    ReplyDelete
  4. Kadang2 mak budak yang melebih2 bagi anak tu pakai ni pakai tu tanpa mengambil kira ttg keselamatan anak2 .. Moga kita lebih alert akan benda2 seprrti ini ..

    ReplyDelete
  5. Beria saya baca tapi sayang.. anak2 saya tak pernah dipakaikan pun dengan aksesori kat kepala waktu dorang kecil dulu.. hehehe..

    ReplyDelete
  6. walau cantik kena tahu kesan pemakaian jugak kan..tq share :)

    ReplyDelete
  7. perkongsian yg sangat bermanfaat..tq kak SA..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah