Saturday, December 21, 2013

Throwback Sarawak November 2013 > Rumah Bidayuh

Awas ye..entry yang ni agak banyak gambar...x leh nak pecah2..kanga satu rumah jadi 2 entry...tp apa ada hal kan...x pe2 aku buat mana yang dan...

Hoyehhhhh...dah sampai Rumah Bidayuh...

 signage ke rumah bidayuh...sayangnya..x leh masuk sebab under renovation....
 xper la...orang kampung amik gambar pun dalam suasana kampung...
 unik kan rumah diorang...
 alahai mak aku...memang dia sgt2 penat...
 itu rumah bidayuh yang baru ya..sik tauk kenapa ada lama ada baru...
 mereka di tempat pemerah tebu yang tradisional...
 tangga2 rumah orang2 Sarawak menakutkan..dari batang pokok jak...
 pesal jauh benor gambar ni...satu jer cukup sebab ada nampak aku tuh....

 naik2 je nampak atuk ni tgh ukir2 apa ntah...
 please do not touch...jgn ko sentuh ye...tgok jer...
 tempat unggun api kot...
 leka masing2 dengar penerangan dari atuk tuh...
 atuk ni tgh jahit baju dari kulit pokok kayu...
 ini buah kelapa yang dia nak ukir..pelik bila isi xde...kelapa tu ringan bangat...

leka tau atuk ni..dia sgt2 peramah dan kreatif...barang2 kat belakang dia tuh memang dia jual..kalau berkenan boleh beli...kami x beli pun...lama gak lepak sini..mak dh penat naik tangga tinggi nak mati...
aku kat luar rumah ni duk selfie..hahahaha....
nampaknya bersambung lagi la..hahahaha...adeh...aku dah naik muntah hijau biru kuning dah ni...pesal la banyak sangat..nak skip x leh sebab setiap gambar related...abih gak kuota blog ni kang....

NEXT ENTRY LAGI...


6 comments:

  1. uniknyaa tangga tuuu. kalau xbiasa maw tersadung. hehe

    ReplyDelete
  2. Kakak rasa yg muda-muda pun dah tak kreatif macam yg dah berusia. Tangan berseni walau dah berusia.

    ReplyDelete
  3. best kan berjln2 sambil tengok budaya bangsa lain.. :-)

    ReplyDelete
  4. wah bestnya....bila la nk g sarawak nih...

    ReplyDelete
  5. derang ni mmg kreatif2 kan..sygnya klu tak turunkan ilmu kreatif ni kt org muda2..nti takut benda ni takde pewaris..anak2 cucu2 cicit2 kita nti nak p umah bidayuh nk tgok apa je.hehe

    ReplyDelete
  6. Sarawak mmg terkenal dengan kraftangan yg unik2 kannn.. mcm orang asli jg.. semua benda unik & kreatif.. tak sabarnya nak pi Sarawak.. tapi lmbat lagi. . bulan September nanti huhu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah