Wednesday, May 14, 2014

Burung Puyuh Masak Lemak Cili Api

Semalam aku dah bercerita kat FB dah pasal aktiviti balik kampiung semalam...seharian kat kampung yang sangat2 heaven...kebetulan adik aku yang baru habis pantang tu pun ada sekali...abah cepat2 call si kembar sekeluarga suh balik jugak..haaaa...amik ko...memang ramai la semalam..sedap makan ramai2 walau cuaca panas skit..

Asalnya mencari siput sedut tau....kesian aku dari hari tuh nak makan siput sedut x dapat2...sedih tau...so..pagi2 pergi Kip Mart mencari if ada siput...last2 xde jumpa burung puyuh...10 ekor RM24...boleh la...puyuh pun puyuh la....

So sebelum masak memasak..aktiviti salai emnyalai pun bermula...salai guna sabut kelapa aje tau...x guna arang sebab nak kan bau salai yang sedap...hehehe..apa ntah bahasa aku ni...belasah jer la...nama pun kat kampung celah bedah mana nak cari arang time2 tuh kan...so guna apa yang ada je....

dah bersihkan burung puyuh kasik lumur ngan garam dan kunyit serbuk ye anak2...
susun2..nampak besar kan...puyuh ni jenis puyuh daging yang besar2...
zoom lagi sekali...hehehe...
ni dah siap salai dah...berasap2 lagi..
ambik gambo pelbagai angle..hahaha..dasar nak bagi orang terliur...
hoke..dah siap...apa lagi...moh start masak..
dah dikeluarkan dari tempat pemanggang..di belah dua..if sekor2 masak memang x cukup kang
di hias bersama cili api yang ditumbuk lumat ngan kunyit hidup...dirias bersama serai...
time2 mengeglegak aku amik gambo...x sabar2 time ni...
ni dah masak dan dicamput daun puding....yang hitam2 tu daun puding eh...memang orang NS suka letak dalam gulai especially rendang...

Dah siap masak...apa lagi u olls...x sabar2 la masing2 menghidang nak makan kan...kelaut diet aku korang oiii....tambah 2 kali ni...aduhai...kena maintain diet nasi balik ni...x leh jadik...ini la masalah kalau balik kampung...Mak ngan Mak Lang masak sedap2...x makan kang rugi...memang la dah consume macam2...tp kena kawal makan la kan...dah masak cenggini nak kawal amenda...

Korang pun kalau la berkesempatan ikut aku balik kampung...memang korang pelik tgok family aku...kalau bab makan memang beria2 masing2...cuma takut korang x tahan je duk kampung..ngan panas..ngan nyamuk..keliling hutan banat, ada kawasan kubur dekat rumah tu...tido xde dalam bilik de...elok je tido bergelimpang atas toto kat tengah rumah...memang best...real kampung punya but no worries bab tandas...tandas dalam rumah cuma tandas orang kampung la...hahahah...xde tandas duduk de...ada yang nak ikut aku balik kampung?berani?hehehehehe.......

47 comments:

  1. nak ikuttttttt balik kampung eh kami lagi kampung tau. tapi i tak makan burung puyuh ni, masakkan lemak daging salai untuk i boleh? hahahaha amboi demand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la...moh la ikut...macam dekat jer u ngan i kan..

      Delete
  2. sedap ek kak? iolss tak pernah makan dan tak ada rasa nak makan lagi ni...

    ReplyDelete
  3. kak wehhhhh...sedap gila burung puyuh...nak jugak!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok2..raya nanti datang rumah akak eh...

      Delete
  4. best nyer... makanan juga terbaek

    ReplyDelete
  5. Salam ukhuwah Suria,

    Memang saja bagi akak terliur Suria... puas akak mengelap air liur ni tau.. sedapnya akak memang suka burung puyuh ni.. selalu makan daging salai jer.. ni nak kena cari puyuh salai pulak :)

    Akak follow #1032 jemputlah ke blog kecik akak ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ukhwah...hehehe..hujan2 ni memang seronok buat orang terliur kak..hehehehe

      Delete
  6. Replies
    1. tu la dapat tenok jer kan...hehehehe

      Delete
  7. seksinya lah burung puyuh tu.besau2 belaka..
    menjejas air liur nie..sedapnya ..lapaui

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..memang saje buat Kty menjejes ailio...

      Delete
  8. akakkkkkkkkkkkkk mencik lah mcm ni.nape nmpk sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab memang dengki ngan Rara pun sebenarnya..hahahaha....

      Delete
  9. perghhh memang bikin air liur meleleh nihhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar2 tisu i dah abih dah bagi kat Kty tu ha...hehehehe

      Delete
  10. burung puyuh ?? xpena Zara makan tp kalo siput sedut.. fuuhhh ! sodap masak lemak cili apiii ~~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama je rasanya macam ayam Zara...malahan lagi sedap dari ayam,...cuba la..

      Delete
  11. assalamualaikum suria...mmg buat semua terliur la ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mama...memang sengaja...hehehee

      Delete
  12. klu siput sedut mmg tak tolak tepi..
    klu burung puyuh ni.. mmg tak pernah makan seumur hidup..
    rasanya mcm mana erk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa macam ayam Lyn...tp lagi sedap dan manis dari ayam...trust me..sedap sgt..

      Delete
  13. uishh tk pernah tengok org masak puyuh masak lomak cili api..
    kalau NS style mesti kaw2 punya podeh.. ai loikeee ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa orang buat goreng berlada or goreng semata kan...memang podeh....x hingat punyo podeh zaza

      Delete
  14. Sedappppp ;)
    Tapi tak reti makn burung puyuh.. hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena belajar la kalau macam tu...sedap Sally...

      Delete
  15. Burung puyuh ni sedap goreng berempah ...yg masak camni belum test lg. Lepas ni boleh lah ikut balik kg dgn SA....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh aje MK...tp kena confirm in advance...

      Delete
  16. adoiiiiii sangat mengiurkan anak tekak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. uik...ramai dah terliur ni....serba salah dah ni...

      Delete
  17. Adoii sedapnya... Masa ngdung anak kedua mmg pusing cari burung puyuh ni.. Mujur dapat gak mkn...

    ReplyDelete
  18. waahhh.. nampak sedap.. tp zati tak gemar makan burung puyuh *demand kononnya* hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA tolak batu ngan kayu je..burung wak wak pun SA makan..sedap..kenal x burung wak2? sila google..

      Delete
  19. Replies
    1. akak dah makankan untuk farah...rasa x?

      Delete
  20. Replies
    1. hehehe...harus la sedap...sesekali makan sedap..

      Delete
  21. ya ampun...sedapnye....masak lemak cili padi n9 memang terbaik....
    SA ...n9 kat area mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x dinafikan memang sedap Alin...SA memang asal NS ..my mum orang Kuala Pilah...my dad Rantau NS

      Delete
  22. menyelerakan...walaupun sekali tengok nampak macam ayam..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa eh macam Ayam Lan..tp kan..lagi sedap dan manis dari ayam...ko kalau rasa pelik ko x yah makan Lan...hahaha...meh dtg kampung akak...leh makan ayam kampung masak lemak cili api...

      Delete
  23. Memang sedap le burung puyuh ni masak lemak..orang pilah memang masak rendang campur daun puding..first time makan masa raya haji tahun lepas..ye lah baru jadi org pilah kan..jakun sekejap..tapi seriously sodap masakan mak mertua fiza tu :) sodap²

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah