Tuesday, May 6, 2014

Sejenak Di Kg...

Assalammualaikum....
Hi u olls, last week aku balik kampung masa 1hb May cuti Hari Pekerja tu...balik sekejapan jer pun...pergi pagi..petang dah balik dah...sempat la aku tembak gambar guna note 2 ni..ternampak Pak Lang ngan cousin dok belek2 pokok Berry dia...hurm...menarik so i pun mulakan operasi la...rupanya pokok ni dah melentur ke tanah sebab di timpa hujan...so Pak Lang nak ikat bagi dia x kendur..x tau la apa nama proses ni...korang tau? 

 rimbun plak pokok ni...
 kazen aku pun tolong ayahnya....mcm payah je..kalau aku confirm x dapt buat ni..aku kan PETITE...hehehe...
 eh..En Mohd Zain pun datang menghulurkan bantuan...?
 tadi x nampak kan buahnya? now you see....buahnya melebat....
 setiap dahan ada banyak buah...ada yang dah masak ranum dah pun...
 yang kaler hitam tu dah masak betul dan dah boleh petik dah...
 boleh than jugak besar2 buahnya....
 ni dah nak mula masak dah ni...
yang ni buah2 yang berguguran ke bumi...xde sapa yang petik dan xde yang makan....

Rasa buah berry ni masam2 manis...yang dah gelap tu manis sangat2...dulu aku suka la makan...la ni macam erm..x nak la makan...x tau plak kenapa xde keinginan nak makan...aku amik gambar dan berlalu...hehehe...dasar kan...apapun Pak Lang cakap banyak khasiat berry ni....aku je x berapa minat nak makan...mula2 tau khasiatnya bukan main lagi kan...bila dah banyak malas plak nak petik nak makan...ingat masa musim panas ari tu pokok ni dah mati..rupanya elok subur hidupnya....itu la..ada je yang boleh hidup lama bila musim panas kan...bila dah kerap hujan ni...semua pokok hisup subur....cantik jer menghijau....

25 comments:

  1. oh my god.
    berry? ada ek? kg kt mna suria? boleh hidup ek?
    mnis ke msam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada...kg kat kuala pilah...ni my uncle yg tanam...skrg tgh lebat berbuah...rasanya yg hitam tu manis..yg merah tu masam..

      Delete
  2. sedap buat air nie kak...nak sikit...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke...boleh eh...selalu mkn mcm tu aje

      Delete
  3. macam ditanam kat tanah tinggi pulak eloknya subur buah berry ni..
    biasa kalau diproses buah ni buat apa ye SA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la...skrg kan musim hujan...mmg subur la pokok berry ni...cuma x tau plak selain mkn mcm tu je leh buat benda lain

      Delete
  4. pokok berry ni mmg jenis senang tumbuh kot..dulu saya main campak2 aja biji nya dlm pasu..tumbuh 3 pokok! meriah pulak tumbuhnya, walaupun jarang2 bersiram..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya la kot....mmg merimbun je pokoknya...pak lang ckp if panas pun ok...

      Delete
  5. perghhhh first time tgok pokok berry kt Malaysia ni.. waaa.. cm sedap je.... huwaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar dik...sabar...sedap mmg sedap...akak x tau plak khasiat dia cemana..

      Delete
  6. kampung katne ni?
    wahh pokok berry senang nak buat ribena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuala pilah...eh boleh buat ribena eh....

      Delete
  7. salah satu buah kesukaan saya nih :)

    ReplyDelete
  8. i macam ingat2 lupa jer pokok ni masa kecik2 dulu, suka gak makan. Budak2 kan biasa la hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo....maknanya mmg ada la pokok ni kat Malaysia eh...

      Delete
  9. blh buat jem tak buah berry nie?

    ReplyDelete
  10. adeh...
    mmg faveret shark nie..
    dh lama jugak x makan nie.
    susah nk cari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laa ye ke.....kat kedai xde jual eh...

      Delete
  11. Sayangnya sampai bersepah aje atas tanah.
    Itulah bila dah ada banyak tak termakan
    Macam kakak ni siap beli lagi sebab tak ada...

    ReplyDelete
  12. mmg lebat buahnya
    saya rasa saya ada makan hari tu.kt unh mil.ada tanam

    ReplyDelete
  13. sungguh rare bila org boleh tanam pokok berry kt malaysia. sesuai ke dgn cuaca sini pokok ni. rezeki betul Allah bagi ni kan SA.

    ReplyDelete
  14. Kalau kat depan rumah nenek akak baru je merah dah hilang tak sempat nak hitam!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah