Friday, May 23, 2014

Pujuk Anak..Diri Sendiri Terkena

Aku nak kongsi ngan korang cara2 aku memujuk Dania sukakan sayur..tapi dalam pada tu aku balik terkena..


Bukan mudah ye nak pujuk anak dara ni untuk sukakan sayur...nak2 plak sayur2 berdaun hijau ni...tapi aku x gunakan kekerasan la..tp aku lebih suka gunakan psikology, aku kaitkan tentang kecerdikan otak kalau makan sayur...
ni perbualan aku dan Dania masa dia baru masuk darjah 2 kot...ini yang aku ingat la eh...

Mama: Kakak...makan la sayur nak...penat mama masak kakak x makan..(konon merajuk)
Dania : x best la mama, pahit tau....kakak rasa macam tersangkut kat leher
Mama: banyak la alasan eh..xde makna tersangkut de...
Dania : kalau x makan x boleh ke..
Mama: bukan x boleh...tp kalau x nak jadi cerdik, x payah la makan sayur
Dania : Macam Tak Logik je...
Mama : apa pulak x logik...orang yang cerdik pandai tu sebab dia banyak makan sayur, cukup segala zat
            cuba kakak x makan sayur, badan letih..jadi malas..otak pun lembab, cikgu asyik marah dah tu 
            pelajaran pun merosot.
Dania : habis tu kawan2 kakak yang x makan sayur tu x cerdik la ye...
Mama : Memang la..vitamin dan zat semua x cukup, kakak kata nak jadi doktor nak ubat mama kalau sakit?
Dania : memang la...tp perlu ke makan sayur?
Mama : perlu la kakak, haaa...atuk dulu kan...masa mama besar2 kakak kan..atuk cakap sapa nak pandai
            cakap omputih kena makan kentang...tgok...sekarang mama fluent cakap omputih...
Dania : Atuk x suruh mama makan sayur ke?
Mama : Makan la...kan mama selalu masak sayur....
Dania : Kenapa mama x jadi doktor? kenapa jadi secretary????
Mama : Pftttt&%$*#!!!!!!!!

Itulah conversation antara aku ngan anak aku....korang alami x nasib yang sama macam aku?
meh share meh...aku kalau bercakap ngan anak dara aku tuh kan...memang memanjang KALAH.....
kalah tanpa bertanding tu memang selalu la....kekadang geram kan...tp tu la...walau x minum Anmum, sel2 otaknya memang sentiasa berhubung...budak2 zaman sekarang kot.....

33 comments:

  1. yess. bila makan sayur hijau rasa macam tercekik kat leher.. hahaa. boleh la jd geng

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka eh ada gang....tp skrg dia dh mkn sayur dh...

      Delete
  2. adeshh..pernah jugak terkena camni dengan anak buah..budak sekarang bijak berkata² dah..sabo je la kak :)

    ReplyDelete
  3. hhahaha..jenuh nak menjawab setiap soalan...Dania blh geng dgn Nory, tak makan sayur...heeee,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...amboi...boleh gang eh...tp skrg dia dh mkn sayur walau x sepenuhnya la...

      Delete
  4. huhu...pandai menjawab tu...pandai pusing2 ..

    ReplyDelete
  5. haha..anak... kadang2 tak terfikir dek akal kita dorang punya jawapan.....

    ReplyDelete
  6. hahaha....anak dah besar kannnnnnnnn >_<

    ReplyDelete
  7. hehehe..itu biasa sis. kalau berborak dgn anak2 ni, kdg2 terkena balik kt kita. hehehe

    ReplyDelete
  8. Budak2 skrang pndai tau..pyah nk kelentong oih..haha!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapcada teori logik ke x logik...itu yg buat geram tu...

      Delete
  9. Akak selaluuuuuu....tapi akak berjaya pusing balik sampai dia dah tak terkata apa. Biasanya kalau dah tak terjawab tu, akak start pusing pada aspek keagamaan pulak. Siaplah tarbiyah dengan kisah nabi, rukun iman, akhlaq, tasawwur, semua masuk la...hehehehhehehehe. Eh, sel otak mak2 pun berhubung aktif juga kan... Sebab kita makan sayurrr...heheheheheheh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...caya la kak....nampaknya SA kena guna cara akak jugak kot..

      Delete
  10. Kenalah jawab mama memang tak ada cita-cita nak jadi doktor.
    Cita-cita mama memang nak jadi macam sekarang ni...

    Anak-anak semakin pandai tau:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak...compare zaman kita bdk zaman sekarang mmg pandai

      Delete
  11. hihihi..
    emnajwab yer menjawab..
    kang ada makan cili kang..
    hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...x sampai hati plak mama nk cilikan dia

      Delete
  12. Replies
    1. Ikutkan geram je...tp tu la...geram2 pun anak sendiri..x tau la lepas ni apa plak yg timbul

      Delete
    2. hehehehe.. tp kenang kan balik syiok jugak ada org nak lawan cakap nih.. tak la sunyi.. time benda jadi hangin laa.. time terkenang balik cam lawak ja..

      Delete
  13. Ha ha ha. Anak akk pun x suke mkn sayur. Sll msk sayur pastu buang je

    ReplyDelete
  14. Ha ha ha. Anak akk pun x suke mkn sayur. Sll msk sayur pastu buang je

    ReplyDelete
  15. hahahaha...dania nie boleh geng ngan saya..geng tak makan sayur hijau..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la...boleh la gang...ngan acu x nk gang?

      Delete
  16. Haha... Terkono den... Setiausaha tu bijak tu... X semesti doktor je bijak ank oii... Hehe

    ReplyDelete
  17. geram ajer kan..ada ajaer jawapan dia ...adoilah

    ReplyDelete
  18. Bab sayur ni, saya ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Sekali saya ajar/nasihat, kalau saya yang 'terbabas' memang sah-sahlah kena dengan anak bujang di rumah tu. Berdesup-desup masuk dalam telinga panahan sindiran dan sebagainya!

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah