Wednesday, October 8, 2014

Bekal Hari Ini

Dah lama x bawak bekal sejak aku diet nasi....hari ni aku terlebih rajin...bawak bekal...tp xde nasi...boleh?sekarang sejak x makan nasi sangat...aku dah makan kurang...nasi sesenduk pun x abih...lebih selesa makan lauk dengan roti...erm....ari tu berat 59kg sebelum diet, demam kejap turun ke 57kg...biler dah diet nasi...berat aku sekarang dah 56kg...aku gigih nak turunkan sampai paling kurang pun 52kg...insyaallah.....

Hari ni aku bawak bekal...ikan sardin goreng berlada dan sayur sawi...gigih masak pagi2...



Dalam keadaan semua serba serbi harga naik ni...kena la aku start bawak bekal...

Bukan apa....makanan makin mahal...walau diet x semestinya aku x makan...kena makan jugak...kang xde tenaga atau jatuh sakit plak...mula2 diet aku x sihat skit...tetiba tekanan darah naik...padahal walau x amkan nasi aku jaga pemakanan aku...lebihkan sayur dan buah..sesekali makan ikan , ayam atau daging....pelik....sejak dari tu aku pastikan betul2 corak pemakanan aku....tetap utamakan karbohidrat, protein...lebihkan sayur dan buah....cuma aku makan dalam jumlah yang sikit...kalau amik nasi...sesenduk je...x lebih....tp x habis....x tau kenapa xde selera makan nasi...then tukar...makan roti...so far ok...cuma aku akan makan dengan kerap la...sebab x nak plak di serang gastrik kan....alhamdulillah aku dah selesa...xde la macam dulu...hari2 nasi....perut pun dah xde la buncit macam sebelum ni....yang penting...kurangkan pengambilan nasi....

korang kalau nak cuba ikut cara aku kurangkan atau x ambil nasi...silalah cuba....doakan aku mencapai target...amin...

10 comments:

  1. Bt masa ni, sy terpaksa melupakan istilah diet sbb msh menyusu anak kak. Huhuhuhu! Sy doakan akk sihat k? Heheheh!

    ReplyDelete
  2. Salam, wahh gigih haa memasak pepagi...tp betul lah weh, zaman skang, mmg masak kat umah sangat jimat dpd beli makan kat luar..skang makan kat luar mahal siot~ owh ye, semoga berat ideal kau tercapai..hehe

    ReplyDelete
  3. ermm nasi tu payah nak tinggalkan tapi kurangkan adalah sket..

    ReplyDelete
  4. dulu pernah berdiet..tapi tulah bertahan 2 minggu je..huhu

    ReplyDelete
  5. Suka sangat bekal macam tu.
    Sayur tu pun.....

    ReplyDelete
  6. Kita boleh geng.. ;)
    Saya selang sehari tak makan nasi.. air masak sehari 4 liter pasti akan habis.. cuma takdelah strict sangat pada diri sendiri.. hujung minggu je tak dapat diet sebab masa bersama keluarga.. ;)
    berat pun takdelah naik atau turun mendadak.. just nice.. bila ada masa sebelah petang saya akan jogging keliling taman perumahan saya untuk dapatkan stamina.. maklumlah dah jadi remaja purba ni stamina makin kurang.. ekekeke..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah